Logo – Viken Filmsenter

Publikumsveiledning

Viken filmsenter tilbyr veiledning i publikumsarbeid for kortfilm, dokumentar og interaktive produksjoner. Dette er et tilbud uten søknadsfrister for den profesjonelle delen av bransjen.


Vi har knyttet til oss bransjeaktører med kompetanse på ulike felt og tilbyr deg veiledning med en av disse, eller en selvvalgt veileder. I dag er Karianne Berge, Jan Dalchow, Line Halvorsen, Vibeke Skistad og Sarah Winge-Sørensen veiledere knyttet til ordningen, les mer om de nedenfor.

Veiledningen har en ramme på maks 7 timer og opererer med faste takster.

Se vårt inspirasjonsdokument for markedsstrategi

 

Kort om ordningen

  • Produsenter i vår region kan søke på ordningen.
  • Veileder skal være fra vår region.
  • Søker og veileder avtaler selv formen på veiledningsforløpet (møter/mail/skype)
  • Etter veiledningen sender den som har blitt veiledet en bekreftelse til veileder på at veiledningen er ferdigstilt. Deretter kan veileder fakturere Viken filmsenter.
  • Det skal ikke gå mer enn 10 måneder fra tilsagn er gitt til veiledning faktureres

 

Saksbehandling

Søknader om veiledning behandles av Cecilie Stranger-Thorsen. Normal behandlingstid er maks fire uker. Noe lengre behandlingstid må beregnes om det er spesielle forhold ved søknaden som kreves belyst nærmere, eller ved helligdager og ferieavvikling.

 

Alle søknader om veiledning må sendes inn via vår søknadsportal.

GÅ TIL SØKNADSPORTAL

 

Våre publikumsveiledere:

 

 

Karianne Berge er utdannet med master i dokumentarregi fra Høyskolen i Lillehammer. Siden 2011 har hun jobbet i Indie Film som regissør og lanseringsansvarlig. Som sistnevnte har hun fått bred erfaring med å skreddersy strategier for ulike filmer på VOD world wide og som leder av Indie Films egendistribusjon på kino i Norge. 

Tips fra Karianne:

  1. Se for deg hele filmens liv når du utvikler idéen.
  2. Snakk masse om filmen din til ulike målgrupper underveis.
  3. Ha det gøy. Distribusjon og markedsføring er ikke bare eksponering og skryt, du skal fortelle en historie om filmen din.

 

 

 

Jan Dalchow har produsert, regissert og pushet dokumentarfilm siden 1996. Han var tidlig ute med outreach- og impact-arbeid knyttet til personlige prosjekter om LHBT-personers levekår, internasjonale prosjekter om muslimer og terroranklager, hvordan penger og forbruk påvirker vår måte å leve på, og skam for nakne kropper. Målet til Jan som innholdsskaper er alltid å påvirke, i håp om å kunne bidra til positive endringer. Han er nå særlig opptatt av prosjekter som ønsker å ta sjanser og utforske nye distribusjons- og lanseringsveier, og som forholder seg til at 50 prosent av alle videovisninger i dag skjer på mobile enheter.

Tips fra Jan

  1. Sett av godt med tid i minst et år til arbeidet med å gi den ferdige produksjonen et liv.
  2. Ikke gjør prosjektet om du ikke har en sterk motivasjon om å påvirke med det.
  3. Ikke vektlegg konsulenter og veilederes råd for mye, men la deg inspirere av dialogen.

 

 

 

Line Halvorsen har over 20 års erfaring fra norsk og internasjonal dokumentarfilmbransje og har med sine egne prisvinnende filmer Et steinkast unna, “USA mot Al-Arian” og “Å leve uten penger” hatt visninger og tv-salg i 30 land. Line har vært outreach-produsent for kinofilmene “Opprørske oldemødre”, “Optimistene”, “Last Call” og “Jeg ser deg” og bistått på lanseringen av “Røverdatter”. Siden 2016 har hun har ledet flere program om internasjonal distribusjon og lansering for kort og dokumentar i regi av Midtnorsk filmsenter. Line er også prosjektleder i talentutviklingsprogrammet FilmLab Norge.

Tips fra Line

  1. start planleggingen av distribusjon og lansering TIDLIG
  2. finn ditt kjernepublikum og kartlegg hvor og hvordan du kan nå de
  3. vær ikke alene – bygg et team av folk som elsker prosjektet

 

 

Vibeke Skistad er daglig leder i Euforia film, et selskap hun startet sammen med Kjetil Omberg i 2008. Euforia jobber hovedsakelig med norske filmer, både på kino og vod. Vibeke er også styremedlem i Norske Filmdistributørers Forening og har i flere år engasjert seg i bransjesaker, uttalt seg til pressen i ulike sammenhenger og deltatt i paneldebatter. Hun deler gjerne kunnskap og erfaringer med andre, og har tidligere bidratt i Viken Pro-sammenheng.

Tips fra Vibeke

  1. Vær bevisst på hva du ønsker med filmen din (utover en historie du selv vil fortelle)
  2. Begrunn hvorfor filmen din skal lanseres på kino (er historien god nok til å bli fortalt andre steder enn i et familieselskap?)
  3. Du må være forberedt på å følge filmen din helt i mål (det er din baby, og den må passes til den er stor nok til å stå på egne ben)

 

Sarah Winge-Sørensen er produsent hos Stray Dog Productions og jobber deltid med et impact prosjekt i Sant & Usant. Hun utvikler dokumentarfilm, impact- og outreachstrategier og ble nylig tildelt fordypningsstipend fra Viken filmsenter for å utforske publikumsstrategier. Tidligere arbeidet Sarah som assisterende produsent på Indie Film og Medieoperatørene, hvor hun begynte å spesialisere seg i impact- outreach- og publikumsengasjement. I 2016 deltok Sarah i Good Pitchs Impact Producer Lab.

Tips fra Sarah

  1. Snakk med målgruppene dine tidlig!
  2. Vær spesifikk med målgruppe, men tenk også bredt: på alle temaer/karakterer i filmen, og hvem de snakker til. Du kan bli overrasket over hvor variert ditt potensielt publikum kan være.
  3. Gjør research på publikum og på kommunikasjonsstrategier. Studier og fakta som backer up dine strategier bygger troverdighet og tillit.

Kontakt

Cecilie Stranger-Thorsen

Film-og spillkonsulent

Telefon: + 47 908 84 212
E-post: konsulent@vikenfilmsenter.no

Motta nyhetsbrev

Register deg, og hold deg oppdatert om siste nytt fra Viken filmsenter

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.