Ti produsenter er valgt ut blant nitten søkere. Produsentene med bakgrunn fra fiksjon er Marte Hansen, Khalid Maimouni, Synne Seltveit og Kristin Zachariassen. Fra dokumentarfeltet deltar Therese Naustdal, Jan Dalchow, Beathe Hofseth, Lars Einar Skageberg, Hilde Skofteland og Jørn Stenersen.
Det vil bli avholdt fire samlinger i løpet av 2018/2019 med tema ledelse/selskapsdrift, finansiering, gjennomføring av produksjonen og distribusjon/lansering. Første samling starter allerede den 5. og 6. mars med tema ledelse. De 13 deltagerne fra forrige Viken PRO-kull vil også delta på denne første samlingen.
-Ved å flette de to kullene sammen, overføres kompetanse internt og nye relasjoner oppstår. Da oppnår vi mye av intensjonen med programmet, sier Pahle.
Søknadene er behandlet av Signe Pahle i samråd med John Einar Hagen. Både søkernes utdanning og erfaring er blitt vurdert. Søkere med en tydelig målsetting og motivasjon for å utvikle seg i produsentrollen er blitt prioritert.
-I tillegg til at deltagerne selvsagt skal vokse og utvikle seg individuelt, er det også av stor betydning hvordan de settes sammen som gruppe, og vi har derfor sett på hvordan de kan utfylle hverandre med unik kompetanse og variert erfaring, forsetter Pahle.
Khalid Maimouni er en av produsentene som skal delta. Vi spurte han hvilke forventninger han har til programmet.
-Jeg ser frem til å møte andre ildsjeler og filmelskere fra regionen og lære av deres måte å tenke og lage film på. Det at samlingen verdsetter og inkluderer relasjonen mellom produsenten og sin mentor er på et vis en anerkjennelse av de lange linjene man har som produsent og selskap. Det lokale perspektivet har alltid vært viktig for en filmarbeider og er nok enda mer interessant for en produsent, sier Maimouni, produsenten bak den prisbelønte spillefilmen Hunting Flies.
Hva tror du du kan ha mest nytte av å lære mer om?
-Det er vanskelig å dele utvikling og produksjon innen film til et enkelt fag eller en spesifikk erfaring som er mer nyttig enn noe annet. Dog er jeg veldig nysgjerrig på de prosessene som ligger bak de valgene vi tar og summen av dem, sier Maimouni.
-Hensikten med utviklingsprogrammet er ikke bare å skaffe seg økt kunnskap om ulike felt, men også gi deltagerne et rom for å reflektere over rollen som produsent. Både som kreativ og filmatisk sparringspartner for regissøren, relasjonsbygger i finansieringsarbeid, beslutningstager i produksjon og utadvendt selger i distribusjons- og lanseringsarbeid, avslutter Pahle.