Logo – Viken Filmsenter
Nyheter

Publikumsarbeid i Koronaens tid

NB! Artikkelen er flere år gammel!

Da COVID-19 traff samfunnet og filmbransjen med full kraft la Viken filmsenter om det planlagte heldagsseminaret om publikumsarbeid til digitale forelesninger, workshop og podcast. Vi har samlet lenkene til alt innholdet nederst i denne saken.

 

 

­–Opprinnelig var planen å lage et heldagsseminar om ulike måter å jobbe med publikum, ettersom vi har skjerpet kravet til «publikumsanalyse» i tilskuddsordningen: Søkere skal ha en visjon om hvem de vil nå, helt fra start, forteller Cecilie Stranger-Thorsen, som var ansvarlig for satsingen.

Aktivitetene vi i stedet gjorde fikk et naturlig tyngdepunkt i Koronasituasjonen, men beholdt på litt ulike måter grunnideen om å nå sitt publikum.

 

Øyeblikksbilde fra spillbransjen

–Jeg er veldig glad for at podcasten Spillrevyen tok utfordringen med å lage fem spesialsendinger fra spillbransjen, sier Cecilie. Jon Cato Lorentzen og Lars Richard Olsen klarte med disse sendingene å både gi et øyeblikksbilde fra en unntakstilstand og samtidig portrettere den norske bransjen, gjennom intervju av fem spillutviklere av svært ulik karakter.

–Spillrevyens programledere er flinke til å åpne opp en bransje som kan føles lukket om man står utenfor – hvis man ønsker å lære noe om hvordan spillbransjen fungerer anbefales det varmt å følge podcasten. Og kommer man fra filmbransjen kan man med fordel starte med Spesial-avsnittet med Ragnar Tørnquist fra Red Thread Games: en spillutvikler med filmutdannelse.

 

Tre filmprosjekt i fokus

De tre filmprosjektene som ble trukket frem i egne nettseminar har alle fått tilskudd fra filmsenteret: iHUMAN skulle ha hatt kinopremiere samme helg som Norge stengte ned og NAK-ED kjørte en digital lansering av dokumentarserien som var laget for mobil. – Det er ikke tilfeldig at disse filmene håndterte Koronakrisen bra: her møter vi en distributør (Euforia) og en filmskaper (Jan Dalchow) som lenge har arbeidet digitalt og som er fremtidssikret i forhold til raske skift.

Det tredje filmprosjektet er Anders Hammers Hold sammen, om å lage film i øyenhøyde med Hong Kongs demonstranter, ga et innblikk i valgene til en filmskaper som tok kameraet og dro – og løste finansiering og distribusjon i etterkant. Resultatet ble en kort film som allerede har vært i festivaldistribusjon, mens Hammer nå jobber med et lengre prosjekt. Perspektivet på krisen endrer seg underveis, fortalte Hammer, hvilket også blir relevant for alle Koronafilmprosjektene som planlegges og produseres i øyeblikket.

 

Tilbake til fremtiden

To internasjonale eksperter bidro også med innspill: Sarah Mosses fra Togetherfilms «livecoachet» fire prosjekter i en digital workshop og fulgte opp med individuell veiledning i etterkant.

Johanna Koljonen, forfatter av den årlige Nostradamusrapporten avrundet satsningen med å besvare spørsmålet om hvilken fremtid vi ønsker oss tilbake til. – Det er faktisk lov å gi opp, sa Johanna. Man behøver ikke jobbe med film eller spill om utfordringene tårner seg opp, i Koronatider eller i den normalt utfordrende bransjen. Skal man fortsette å kjempe for prosjektene sine skal man imidlertid sørge for å ha en tydelig visjon om hvorfor man er virksom som filmskaper eller spillutvikler.

 

Digitale arrangement i stedet for fysiske?

–I ettertid tenker jeg at det er ganske befriende å jobbe digitalt, sier Cecilie: Det er kort rullebane fra ide til gjennomføring – og gode muligheter til å respondere på det som skjer i samtiden. Det er ingen rom som skal bookes et halvår i forveien, lunsjbestillinger med allergihensyn eller nyhetsbrev som må planlegges.

­–En annen fordel er at med korte sesjoner på nett så blir folk med på det de syns er interessant, man behøver ikke planlegge «noe for alle» eller lokke folk til å reservere en hel dag. Det stiller også høyere krav til oss som innholdsleverandør: vi må virkelig tilby noe spennende så folk ikke faller av lasset – på samme måte som produsentene må tenke på sitt publikum fra start for å stå frem i mengden av gode opplevelser.

–Vi kommer ikke til å legge om til kun digitale arrangement – det sosiale elementet og nettverksbyggingen er sentralt i våre bransjer og er helt avhengig av fysiske rom. Men verktøykassa vår har blitt større, og i månedene fremover kommer nok digitale treff til å måtte være en naturlig «Plan B» som vi har med fra start.

–Det var helt avgjørende å være fleksibel i arrangement som handlet om Korona, hvor snakken om krisen og tilstanden i samfunnet endret seg fra dag til dag. Jeg tror også det er en lærdom for oss som filmsenter her – om hvor raskt vi kan reagere på aktuelle hendelser. Fysiske møter der man får diskutert prosjekter i dybden kan suppleres med øyeblikksbilder fra noe som skjer her og nå: Når Vibeke Skistad eller Jørgen Tharaldsen forteller om hjerteklappen i lanseringsarbeidet så brenner det igjennom, selv om den digitale formen har sine begrensninger.

 

Alle digitale event finner du her:

Kontakt

Cecilie Stranger-Thorsen

Film-og spillkonsulent
Telefon: + 47 908 84 212
E-post: konsulent@vikenfilmsenter.no

Motta nyhetsbrev

Register deg, og hold deg oppdatert om siste nytt fra Viken filmsenter

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.