I luftige lokaler på Litteraturhuset med god korona-avstand ble det satt av en hel dag til deling av utviklingsforløp og erfaringer underveis. Alle prosjektene er på ulikt vis preget av korona-situasjonen, de fleste i negativ forstand, men for noen har situasjonen også ført til noe positivt.
Programmet skulle egentlig vært ferdig før sommeren, men avslutningen ble utsatt til september.
–Jeg er veldig glad for at vi gjennomførte arrangementet fysisk slik at det ble en ordentlig avslutning. Det er viktig å lage en tydelig markering hvor man kan se bakover og reflektere over medgang og motgang underveis, forteller Sirin Eide, fagansvarlig for programmet. Det oppstår en raushet og en direkthet som er veldig konstruktiv når erfaringsutvekslingen skjer i en lukket gruppe.
Erfaringsutveksling og «tvangslek»
Syv dokumentarprosjekter har deltatt i «Veier ut av Viken». Målet var at hvert enkelt prosjekt skulle meisle ut sin egen vei UT av Viken, og inn på det internasjonale markedet. Underveis har de blitt veiledet av blant annet kommunikasjonsstrateg Freddy Neumann, klipper Žaklina Stojcevska, outreach-produsent Sarah Moses fra Together Films og Nicole van Schaik fra Good Pitch. Hvert prosjekt har også fått en-til-en-veiledning av selv-valgt veileder. I tillegg har det vært en felles tur til IDFA i Amsterdam og fem heldags-samlinger.
–Det jeg har likt på Veier ut av Viken er mange av de ulike øvelsene underveis. Når vi blir «tvunget til å leke» – i et trygt rom – blir man bedre kjent med både regissøren og prosjektet man jobber med – og også med seg selv og andre i bransjen. Og ved å dele erfaringer øker vi betydningen av vår egen praksis og posisjon som uavhengige filmskapere, sier Stine Skaret.
–De kollegiale møtene i plenum der man får respons på prosjektet sitt har vært en veldig positiv opplevelse. Det er sunt å kunne lufte sine tanker, vise sine svakheter og få de andres hjelp og input, sier produsent på «Kven si dotter er du?», Turid Rogne.
–Jeg synes det er nyttig å ikke bare få innspill fra eksperter, men også være i et godt kollegialt fellesskap der man får tilbakemeldinger fra kolleger. Jeg setter også veldig stor pris på «Veier ut av Viken» som et møtested med andre i bransjen som jeg ellers ikke treffer, forteller produsent på «Krigere» Ingvil Giske.
Så kom koronaen
At deltakernes ulike planer er blitt snudd opp ned etter Covid-19 pandemien gjorde sitt inntog er en «understatement». Opptak som krever utenlandsreiser er blitt avlyst, markedsføringsplaner er endret og internasjonalt samarbeid har brutt sammen. Men, deltakerne har tilpasset seg situasjonen og noen har til og med evnet å snu situasjonen til sin fordel. Tydeligst ble dette for dokumentaren «Kunsten å være syndig» som har premiere på Bergen Internasjonale filmfestival søndag 11. oktober.
Regissør Ibrahim Mursal satt før landet ble stengt ned 12. mars med en grovklipp av dokumentaren på 70 minutter. I følge produsent Geir Bergersen var klippen litt seig og satt ikke helt. Teamet hadde fått toppfinansiering fra NFI og en avtale om en ny runde med klipper Erland Edenholm for justeringer. Innestengt i klippestudioet til Erland på Briskeby i Oslo, fant regissør og klipper tonen, og ikke minst roen, til en full overhaling av filmen. Fokuset ble flyttet fra hva de ønsket å si med filmen, til hva de ønsket at tilskuerne skulle sitte igjen med etter å ha sett filmen.
– Resultatet av denne ekstra lange klippeprosessen har i mine øyne vært ekstremt vellykket, forteller Ibrahim.
Kunsten å være syndig
I dokumentaren «Kunsten å være syndig» møter vi Ahmed Umar – politisk flyktning, anerkjent kunstner og verdens første åpent homofile sudanske mann.
Dokumentaren har blitt utviklet over fem år, basert på møtet mellom regissør Ibrahim og kunstneren Ahmed. Begge menn i tredveårene med en felles flerkulturell bakgrunn fra Sudan og Norge. Det har gjort prosjektet til mer enn en utforskning av kulturelle forskjeller og holdninger til homofili. Spørsmålet om hvordan identitet formes, og kampen for egen identitet er blitt et sentralt tema. Hvem har rett til å bestemme hva jeg skal være, og hvem har rett til å definere hva som er normalt, er spørsmål dokumentaren kretser rundt ifølge regissør Ibrahim Mursal.
Veien videre
Selv om programmet avsluttes, er prosjektene fremdeles under utvikling, men har gjennom VUV funnet en tydeligere og kanskje stødigere vei mot realisering og ut til publikum.
Prosjektene som har deltatt er:
Fagansvarlige for årets program har vært Jan Dalchow og Sirin Eide fra filmsenteret.
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no