Ideen om Common Shores ble unnfanget allerede i 2014. Kultur i Väst i Gøteborg tok den gangen initiativet til et skandinavisk samarbeidsprosjekt der film- og spillskapere kunne forenes med museumsmiljøer. Målet skulle være å jobbe i fellesskap for å finne fram til nye formidlingsformer, og ta i bruk ny teknologi.
Filmsenteret har vært involvert som samarbeidspartner i disse årene, i tillegg til andre partnere fra Sverige og Danmark. Under filmfestivalen Nordisk Panorama i Malmø i september 2016 ble tanken om et hackathon lokalisert til Bohus festning utenfor Gøteborg lansert.
Utgangspunktet for et hackathon er å la personer fra forskjellige fagmiljøer komme sammen og i løpet av en intensiv helg jobbe fram ideer og prototyper. Hovedfokuset er prosessen og erfaringsdelingen underveis. Samtidig som det er et mål å jobbe seg fram til prototyper eller demoer som kan være aktuelle å videreutvikle.
Helgen 22. og 23. april var 30 deltaker samlet på festningen. De var spillutviklere, filmskapere, museumsfolk, forfattere med mer, og de ble delt i 6 grupper. Festningen skulle være det konkrete utgangspunktet for intensivt arbeid i grupper (hacks) gjennom helgen. Fasilitatorer for hackathonet var Cecilie Stranger-Thorsen og Hillevi Gustafson.
De 5 norske deltakere var Adam Paul Bartley filmskaper og utstillingsdesigner, Egil Paulsen fra Vitenparken ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap på Ås, Ingrid Galadriel Aune Nilsen fra Sverresborg Folkemuseum i Trondheim, Lars Erik Helgemo fra Rain Games i Bergen, og Tone Erlien fra Norsk senter for folkemusikk og folkedans i Trondheim.
Mandag var det invitert til åpen presentasjon av resultater, ideer og prototyper de 6 gruppene hadde utviklet gjennom et par lange døgn. De to deltakerne fra Viken-regionen var involvert i prosjektene ”The Trial” (Adam Bartley) og ”Leopold” (Egil Paulsen).
Egil Paulsen er utdannet ved Kunst- og Designhøgskolen i Bergen ved Avd. kunstakademiet, men jobber i dag med film og interaktive prosjekter. Han har også bakgrunn som programmerer. Vi spurte om han kunne fortelle litt om hva som skjedde på Common Shores og litt om prosjektet.
-Under Common Shores iscenesatte vi Thomas Leopolds liv i fangenskap på Bohus festning. Thomas Leopold var en svoren pietist, men kunne gå fri på dagen hadde han bare sagt fra seg sin radikale tro. Istedet satt han i fangenskap på Bohus i totalt 32 år hvor han også døde. Vi tok utgangspunktet i tiden han satt i cellen sin i løpet av sine eldre dager. Vi lekte med følelser knyttet til fangenskap, klaustrofobi, å tvile på sin tro, og hva det kan ha betydd for Leopolds å føle seg fri ved å kunne holde fast ved sin overbevisning, forteller Egil.
-Idéen til prosjektet var å eksperimentere med den romfølelsen man oppnår med å bruke VR. Det å kunne aktivt gå rundt i en scene og la gjenstander som du selv interagerer med være en del av fortellingen har mye ved seg. VR gir en følelse av skala som man kan dra nytta av der filmen ellers må benytte seg av symboler og metaforer for å skape mening. Vi har mulighet til å skape kontraster ved å f.eks gå fra et mørkt og trangt rom til en åpen plass med blå himmel. Dette høres kanskje klisjeaktig ut, men det påvirker deg mer fysisk enn hva du kanskje forventer, sier han.
-Vi jobbet i et team på fem personer med ulike bakgrunner; film, historie, møbeldesign og IT. Vi hadde vel egentlig bare en dag på å produsere en idé og skrive manus for å så gjennomføre prosjektet dagen etter. Vi satte opp et prosjekt i Unity og bygget en scene for et HTC Vive VR headset. Vi hadde egentlig ønsket å 3d-scanne cellen til Leopold oppe på festningen å ha det som utgangspunkt for historien, men vi hadde bare tid til å bygge scenen raskt med 3d-objekter vi fant på nettet.
-Det var intenst og mye vi måtte lære og eksperimentere på samme tid. Det jeg synes var unikt med denne prosessen var at vi hele tiden kunne ha en person med VR-briller på “settet” mens vi flyttet rundt på ting for å skape den rette stemningen. Vi kunne iterativt kjøre historien om igjen og “klippe” mens vi var midt inne i det. Parallelt jobbet vi med voice acting eller gjorde endringer i manus, forklarer han.
-En viktig ting å ta med seg er at VR er et veldig lite utforsket og jeg følte at alle på gruppen hadde en veldig åpen og leken tilnærming til dette mediet. En positiv erfaring jeg tok med meg fra hackatonet var at det gikk forholdsvis raskt å få til noe som fungerte, avslutter han.