Logo – Viken Filmsenter

Delekultur på Spillkonventet



Hvordan trekker man lærdommer av en konkurs, bare måneder etter at den har skjedd? Linn Søvig delte ærlig og modig sine erfaringer fra reisen med Pineleaf, selskapet som ble erklært konkurs bare måneder etter lanseringen av spillet Dwarfheim høsten 2021.

 

 

Nesten 200 norske utviklere møttes på Soria Moria 20-21 juni til det årlige spillkonventet. Sentralt i konventet er erfaringsdeling der utviklere viser hverandre pågående prosjekter i Work in progress, samt Post Mortem – ærlige fortellinger fra avsluttede prosjekter, ofte basert på dyrkjøpte erfaringer.

Årets post mortem ble holdt av Linn Søvig som tok over som daglig leder for Pineleaf rett etter lanseringen av Dwarfheim. Hun fortalte om beslutningene om å lansere spillet i early access frem til beslutningen om å erklære selskapet konkurs: «En eventyrlig reise med en trist slutt, fortalt med ærlighet og stolthet», som kalte Linn selv sesjonen.

Hva er verdien av å dele slike tøffe opplevelser?

– Jeg syns det var veldig hyggelig å bli spurt om å holde post mortem, sier Linn. Jeg brukte det som en mulighet å gjøre opp mine egne tanker og det hjalp meg også å føle meg mindre alene. Jeg syntes det var godt å vite at det fantes et miljø som ville høre på mine refleksjoner.

– For å forberede meg snakket jeg med venner og familie om hva som har skjedd. Jeg tenkte gjennom alle valg vi gjorde som førte til hvor vi var.

– Jeg øvde ikke med selveste presentasjonen, det skulle jeg ønske at jeg hadde gjort. Jeg er redd for at den informasjonen jeg hadde kommet frem til i prosessen av å lage post-mortem presentasjonen ikke kom godt nok frem.

– Det hadde vært fint med rom for spørsmål. Jeg merket at de fleste i etterkant ønsket å unngå meg og jeg tenker at de blir litt skremt av historier som er negative og ønsker å beskytte seg selv fra å snakke om det. Det syntes jeg var litt synd. Min egen konklusjon av reisen vi var på er at vi klarte å lansere et spill – men vi ikke klarte å selge nok til at vi klarte oss som selskap.

Spillkonventets deltakere kvitterte med gode karakterer på Linns presentasjon, samt kommentarer som «trist», «lærerikt» og fremfor alt «ærlig!».

 

Delekultur som ideal på tvers av bransjer

Viken filmsenter ønsker å fremme delekultur og tenker filmbransjen kan ha mye å lære av spillbransjen.

Sirin Eide, ansvarlig for bransjehevende tiltak hos Viken filmsenter ser en tydelig tendens også på filmfeltet: Ikke alle faser passer like godt til å dele, men i gode kreative samarbeid kan man komme lenger sammen, slik at en pluss en blir mer enn bare to.

– Vi har de siste årene gått vekk fra den enslige kunstner, geniet: Med en større etterspørsel etter TV-serier er det også blitt vanlig med skriverom der flere skriver på samme prosjekt.  Et annet eksempel er at en som er regissør på et prosjekt, kan gjerne være regi-assistent for en annen, på et neste prosjekt.

– Vi ser at en raushet og en åpenhet om ny innsikt, styrker både film og spillmiljøet og gjør dem også sterkere som gruppe og som bidragsytere til å sette dagsorden i samfunnet.

I en mangfoldig bransje kan nye og kreative møter oppstå når bevisstheten om konstruktiv delekultur får mer fotfeste.

Motta nyhetsbrev

Register deg, og hold deg oppdatert om siste nytt fra Viken filmsenter

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.