Logo – Viken Filmsenter
Nyheter

Innovasjon Norge satser på kulturell og kreativ næring

NB! Artikkelen er flere år gammel!

Innovasjon Norge var en av vinnerne i det fremlagte forslaget til statsbudsjett med 30 millioner kroner til kulturell og kreativ næring. Hva har det å si for film- og spillbransjen og hva er innovasjon i filmbransjen? Det var spørsmål Innovasjon Norge fikk på Vikens bransjekveld i Tønsberg i går.

2016-10-27-17-39-28

Margit Klingen Daams, ansvarlig for kulturell og kreativ næring i Innovasjon Norge, informerte om at det faktum at filmen i seg selv er innovativ, IKKE er grunn nok til tilskudd fra Innovasjon Norge.
– Vi gir ikke tilskudd til produksjon, vi gir tilskudd til bedriftsutvikling, presiserte hun.

Vurderer man å søke Innovasjon Norge, må tre krav være dekket:

1. Utviklingen av bedriften må være basert på innovasjon
2. Bedriften må ha ambisjon om å vokse
3. Langsiktig mål om internasjonalisering

Produsent Bjørnar Grønhaug fra Felles Film AS har mottatt tilskudd fra Innovasjon Norge flere ganger. Bjørnar vet hva Innovasjon Norge vil høre, og ga de oppmøtte noen tips på hva de burde si, og hva de absolutt ikke måtte si.

Her er et utdrag fra hans tips:

Bjørnar Grønhaug. Foto: Innovasjon Norge

Bjørnar Grønhaug. Foto: Innovasjon Norge

Ting du IKKE bør si til Innovasjon Norge:
-Jeg vil søke penger til å lage film.
-Ambisjonene mine er ikke så store, jeg vil bare få det til å gå rundt, så jeg klarer meg.
-Jeg har ikke som mål å skape overskudd og jobber gjerne non-profit for en god sak.

Ting du BØR si til Innovasjon Norge:
-Jeg vil bli millionær og har internasjonale ambisjoner.
-Jeg vil finne en løsning på et stort problem, en løsning som øker sysselsettingen blant filmskapere på en mer bærekraftig måte enn dagens verdikjede tilbyr.
-Jeg trenger penger til å finne en ny og bedre forretningsmodell som skaper mer bærekraft i bransjen.

 

 

 

Motta nyhetsbrev

Register deg, og hold deg oppdatert om siste nytt fra Viken filmsenter

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.