Logo – Viken Filmsenter

Kino kan være ødelagt for unge mennesker



Å lage en kinofilm om Karpe burde være en sikret kommersiell suksess – eller?

– «Vegg, vegg, vegg» er en økonomisk suksess på grunn av en god strømmeavtale med Viaplay strømming – ikke på grunn av at vi har fått over 20.000 besøkere på kino, sier Tommy Gulliksen, Oslo Pictures, som hadde regi på filmen sammen med Erik Treimann.

 

 

– Et stort flertall av fansen til Karpe er 16-24 år, de går nesten ikke på kino. Jeg lurer på hvor smart det er at produsenter, filminstituttet og kinoene insisterer på å tvinge Karpefansen inn på kino, når de egentlig ikke ønsker det. Vi som står bak reiser land og strand rundt for å drive folk inn i kinosalene og sitter igjen med 30-40 kroner billetten – uten etterhåndsstøtte fungerer ikke kino som inntektsmodell. Det er et paradoks hvor hardt vi jobber for å tvinge publikum til å se filmene våre på kino, mens det virker ikke som om kinokjedene bryr seg like mye om hvilke filmer de viser, så lenge de selger popcorn.

– På den ene siden så føler vi og distributøren at vi drar nesten hele lasset for å få folk på kino, mens det er litt motsatt med de store strømmerne. De vil gjerne ha full kontroll på lansering og promotering av sine originals. Det er litt deilig, men jeg vet at flere produsenter har hatt negative opplevelser med det og følte at de ikke fikk slippe til med alt av kunnskap, energi og ideer.

– Jeg vil gjerne understreke at jeg skiller mellom tradisjonell kinodistribusjon og filmvisning i sal. Potensialet for å vise filmen i sal og skape opplevelser er stort, og her kan produsenter tenke ambisiøst. Studenter betaler 350 kroner for å se på innspillingen av en podcast på Rockefeller, mens i filmbransjen står vi med lua i hånda og ber om 120 kroner i Colosseum og er redd for at folk syns det er dyrt. Kampen mot de utenlandske franchise-filmene kan virke tapt på kino uten subsidier, men fordelen til norsk film er at vi har nærhet og tilgang til medvirkende, skuespillere, regissører, lokalsamfunn etc. Det er helt avgjørende for å skape unike filmopplevelser i en sal og et stort konkurransefortrinn som jeg tror vi kan bli flinkere til å utnytte.

Motta nyhetsbrev

Register deg, og hold deg oppdatert om siste nytt fra Viken filmsenter

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.