–Opprinnelig var planen å lage et heldagsseminar om ulike måter å jobbe med publikum, ettersom vi har skjerpet kravet til «publikumsanalyse» i tilskuddsordningen: Søkere skal ha en visjon om hvem de vil nå, helt fra start, forteller Cecilie Stranger-Thorsen, som var ansvarlig for satsingen.
Aktivitetene vi i stedet gjorde fikk et naturlig tyngdepunkt i Koronasituasjonen, men beholdt på litt ulike måter grunnideen om å nå sitt publikum.
Øyeblikksbilde fra spillbransjen
–Jeg er veldig glad for at podcasten Spillrevyen tok utfordringen med å lage fem spesialsendinger fra spillbransjen, sier Cecilie. Jon Cato Lorentzen og Lars Richard Olsen klarte med disse sendingene å både gi et øyeblikksbilde fra en unntakstilstand og samtidig portrettere den norske bransjen, gjennom intervju av fem spillutviklere av svært ulik karakter.
–Spillrevyens programledere er flinke til å åpne opp en bransje som kan føles lukket om man står utenfor – hvis man ønsker å lære noe om hvordan spillbransjen fungerer anbefales det varmt å følge podcasten. Og kommer man fra filmbransjen kan man med fordel starte med Spesial-avsnittet med Ragnar Tørnquist fra Red Thread Games: en spillutvikler med filmutdannelse.
Tre filmprosjekt i fokus
De tre filmprosjektene som ble trukket frem i egne nettseminar har alle fått tilskudd fra filmsenteret: iHUMAN skulle ha hatt kinopremiere samme helg som Norge stengte ned og NAK-ED kjørte en digital lansering av dokumentarserien som var laget for mobil. – Det er ikke tilfeldig at disse filmene håndterte Koronakrisen bra: her møter vi en distributør (Euforia) og en filmskaper (Jan Dalchow) som lenge har arbeidet digitalt og som er fremtidssikret i forhold til raske skift.
Det tredje filmprosjektet er Anders Hammers Hold sammen, om å lage film i øyenhøyde med Hong Kongs demonstranter, ga et innblikk i valgene til en filmskaper som tok kameraet og dro – og løste finansiering og distribusjon i etterkant. Resultatet ble en kort film som allerede har vært i festivaldistribusjon, mens Hammer nå jobber med et lengre prosjekt. Perspektivet på krisen endrer seg underveis, fortalte Hammer, hvilket også blir relevant for alle Koronafilmprosjektene som planlegges og produseres i øyeblikket.
Tilbake til fremtiden
To internasjonale eksperter bidro også med innspill: Sarah Mosses fra Togetherfilms «livecoachet» fire prosjekter i en digital workshop og fulgte opp med individuell veiledning i etterkant.
Johanna Koljonen, forfatter av den årlige Nostradamusrapporten avrundet satsningen med å besvare spørsmålet om hvilken fremtid vi ønsker oss tilbake til. – Det er faktisk lov å gi opp, sa Johanna. Man behøver ikke jobbe med film eller spill om utfordringene tårner seg opp, i Koronatider eller i den normalt utfordrende bransjen. Skal man fortsette å kjempe for prosjektene sine skal man imidlertid sørge for å ha en tydelig visjon om hvorfor man er virksom som filmskaper eller spillutvikler.
Digitale arrangement i stedet for fysiske?
–I ettertid tenker jeg at det er ganske befriende å jobbe digitalt, sier Cecilie: Det er kort rullebane fra ide til gjennomføring – og gode muligheter til å respondere på det som skjer i samtiden. Det er ingen rom som skal bookes et halvår i forveien, lunsjbestillinger med allergihensyn eller nyhetsbrev som må planlegges.
–En annen fordel er at med korte sesjoner på nett så blir folk med på det de syns er interessant, man behøver ikke planlegge «noe for alle» eller lokke folk til å reservere en hel dag. Det stiller også høyere krav til oss som innholdsleverandør: vi må virkelig tilby noe spennende så folk ikke faller av lasset – på samme måte som produsentene må tenke på sitt publikum fra start for å stå frem i mengden av gode opplevelser.
–Vi kommer ikke til å legge om til kun digitale arrangement – det sosiale elementet og nettverksbyggingen er sentralt i våre bransjer og er helt avhengig av fysiske rom. Men verktøykassa vår har blitt større, og i månedene fremover kommer nok digitale treff til å måtte være en naturlig «Plan B» som vi har med fra start.
–Det var helt avgjørende å være fleksibel i arrangement som handlet om Korona, hvor snakken om krisen og tilstanden i samfunnet endret seg fra dag til dag. Jeg tror også det er en lærdom for oss som filmsenter her – om hvor raskt vi kan reagere på aktuelle hendelser. Fysiske møter der man får diskutert prosjekter i dybden kan suppleres med øyeblikksbilder fra noe som skjer her og nå: Når Vibeke Skistad eller Jørgen Tharaldsen forteller om hjerteklappen i lanseringsarbeidet så brenner det igjennom, selv om den digitale formen har sine begrensninger.
Alle digitale event finner du her:
Film-og spillkonsulent
Telefon: + 47 908 84 212
E-post: konsulent@vikenfilmsenter.no