Logo – Viken Filmsenter
Nyheter

Skriveglede og replikkveksling i søkelyset

NB! Artikkelen er flere år gammel!

Endelig fikk vi gjennomført våre to skriveverksteder med forfatteren Gro Dahle!

 

– Her skal det skrives en hel masse, konstaterte Gro Dahle fra oppstarten av. Og sånn ble det. Opplegget var pepret med ulike skriveoppgaver basert på både intuisjon og analyse-arbeid.

 

 

Verkstedene, som er blitt utsatt flere ganger på grunn av pandemien, ble avholdt 2. og 3. september med 12 deltakere i hver verksted. I etterkant spurte vi deltakerne hva de opplevde som mest relevant for dem som filmskapere, og hva de tar med seg videre.

 

– Alle skriveøvelsene åpnet rom på rom. Workshopen var relevant for filmskapere i forhold til å tørre å fantasere større og å la sin indre kritiker få litt fri. Skulle hatt en Gro Dahle workshop en gang i uka! (Tone Johnsen)

– Det var befriende å høre noe så enkelt som “alle stemmer er like unike som fingeravtrykk”, og bli gjort bevisst på hvordan replikker kommer fra helt unike steder for alle karakterene. Selvsagt kan man jo si, men det er noe med å bli bevisst på at man skriver alt fra eget hode, og at det da ofte kan høres likt ut. Ellers var det inspirerende å høre hvordan Dahle jobber – fragmentarisk med øyeblikk, så veve dette sammen med en dramaturgi til slutt. Heller enn at dramaturgien ligger i bunn, blir den mer som et lim som binder hendelser, karakterer og øyeblikk sammen. (Jørgen Hunstad)

– Jeg tar med meg mot til å slippe løs. Skrive intuitivt. Inspirasjon på karakter og konflikt. Leke frem situasjoner og språk. Kjemperelevant. Vi er altfor bundet i filmbransjen. Vi lærer å være «riktige» fremfor å være originale. (Anne Kjersti Bjørn)

– Det var en fantastisk opplevelse å bli undervist av Gro Dahle. Det var, gode effektive oppgaver og tips for å få i gang egen skrivelyst. Det vil definitivt hjelpe å få ideer ut av hodet og ned på papiret. Selve øvelsen med å skrive sammen og gjøre disse øvelsene med tidspress, er en metode jeg vil ta med tilbake til kontoret og utfordre kollegaer på. (Einar Dunsæd)

– Jeg tar med meg konkrete og fungerende teknikker for å starte, eventuelt løsne når man sitter fast. Plutselig dukket det opp gamle barnesanger i hodet som jeg hverken har sunget eller husket på 50 år! Da har noen sluser blitt åpnet. Dette er relevant for filmskapere som ofte er tvunget inn i noen maler for fortelling. Disse malene kan virke hemmende og nødvendigheten av famling var godt å få høre fra den erfarne Gro Dahle. (Kjersti Paulsen)

 

 

– Det føltes som jeg ikke har skrevet kreativt på en stund, i hvert fall ikke på en ukritisk måte, så det hjalp å sette i gang noe av det drivet igjen. I tillegg så var det fint å få flere gode tips til karakter/dialogskriving. Workshoper som denne kan hjelpe manusforfattere med å kunne skrive mer lekende og på en mindre resultatorientert måte. Og i tillegg kjenne på at det er greit å være i «famle» fasen. (Armita Keyani)

– Workshopen var befriende, konstruktiv og gøy. I arbeidet med manus opplever jeg det som lett å bli målstyrt i en tidlig fase. Gro Dahle fokuserer mye på å senke skuldrene og å jobbe fram det intuitive gjennom skriveflyt-øvelser. (Johanne Helgeland)

– Dette er relevant for filmskapere fordi metodene Gro Dahle introduserte handlet om replikker, karakterbygging, historie (motor, hemmeligheter, overraskelser osv.) Disse verktøyene hjelper oss å bli kjent med oss selv og vår tilknytning til historien. Det er viktig for vår historiefortelling og vår målgruppe. (Ibrahim Amaev)

– Alle de dramaturgiske modellene som Gro fortalte om, følte jeg var veldig viktig for meg og mitt prosjekt. Det utvidet horisonten min, slik jeg skjønte at det finnes så uendelig mange flere modeller enn de jeg allerede kjente til. Det var fint at hun ga oss eksempler, både fra bøker og film, hvor respektive modeller brukes. Det er sårbart å skrive, og selv om jeg opplever at min styrke ligger i å være åpen for forslag og kritikk, så merker man hvor godt det gjør med tilbakemeldings-metoden Gro utøver. Hun hører og får med seg hvert eneste ord i alle sin tekst, og klarer å nappe ut det som er konstruktivt og det som funker. Jeg har tenkt en del på dette i det siste, hva om man setter søkelys på det som funker, får det til å vokse. Da faller det som ikke fungerer bort automatisk. «You get what you focus on, so focus on what you want». Og jeg tror selvtillit er undervurdert som verktøy, i hvert fall for min del. Jeg følte også på at jeg vil være mer bevisst i denne retningen når jeg selv gir tilbakemelding til andre. Så dette er noe jeg virkelig tar med meg videre. (Ruth Hermansdottir)

 

Takk til Gro Dahle og velkommen tilbake til nye skriveverksteder neste høst.

Sirin Eide

Fagansvarlig bransjehevende tiltak og talentutvikling
Telefon: +47 924 41 441
E-post: sirin@vikenfilmsenter.no

Motta nyhetsbrev

Register deg, og hold deg oppdatert om siste nytt fra Viken filmsenter

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.