Filmsenterets konsulent har en viktig og utfordrende oppgave. Nå nærmer det seg skifte av konsulent. Ved utgangen av 2022 har Cecilie Stranger-Thorsen fylt rollen i fire år. Det blir Janic Heen som blir hennes etterfølger, og mange har nok både spørsmål og forventninger til en ny konsulent. Her gir vi en liten forsmak på hvordan Janic selv ser på sin nye rolle.
Janic har arbeidet med dramaserier, dokumentar- og kortfilm, som regissør, produsent og manusforfatter. Han ser fram til å ta utfordringen med å dekke hele spekteret av søknader senteret mottar, fra fiksjonsfilmer til spill til nye formater. Vi har stilt Janic noen spørsmål kanskje flere er nysgjerrige på.
Hvordan kjente du til Viken filmsenter før du søkte?
Jeg kjente til Viken filmsenter fra å ha søkt midler derfra tidligere som produsent og regissør. Jeg har opplevd både å få tilskudd og å få avslag fra dere. Jeg hadde også lagt merke til at flere kort- og dokumentarfilmprosjekter jeg synes var interessante de siste årene, på ulike måter hadde vært innom Viken filmsenter. Det gjorde meg nysgjerrig.
Hva interesserte deg med muligheten til å være konsulent?
Kanskje jeg har vært heldig, men etter mange år i film og tv-bransjen har jeg nesten bare positive opplevelser i mine møter med konsulenter der ute. Det har vært inspirerende til hvordan jeg ser denne rollen selv. Jeg mener det er viktig at konsulentrollen oppleves som mer enn bare en portvokter, og håper at det å søke støtte hos Viken kan føles som et ledd i en kreativ prosess. Jeg har selv erfart hvordan prosjekter og talenter kan vokse på avslag, så vel som tilskudd. Den innstillingen håper jeg å kunne holde på når jeg setter meg på den andre siden av bordet.
Hvilke erfaringer bringer du med deg inn i rollen, og hvordan kan du utnytte det?
Jeg har erfaring som regissør, produsent og manusforfatter innen et ganske bredt spekter av produksjoner og jeg tror denne bransjeerfaringen kan hjelpe meg å raskt danne et tydelig bilde av prosjektene som kommer inn. Jeg tror også det vil oppleves positivt å kunne møte nye og etablerte filmskapere i en faglig dialog. Jeg har også erfaring fra undervisning og opptak til film og tv-utdanninger i Norge og liker godt det å være en slags førstekontakt for nye stemmer og miljøer som ønsker å etablere seg der ute.
Det skjer store endringer i bransjene, hvilke tanker gjør du deg om det?
Jeg tror at film-, tv- og spillbransjen er et sted der innovasjon og utvikling skjer raskere enn mange andre steder. Sånn sett vil vi mer eller mindre alltid vil være en bransje i endring. Vi er tettere på pulsen i samfunnet, og det er jo på en måte hele vitsen. Så vi må for all del ikke være redd for endringer.
Men samtidig er jeg opptatt av at skapere av audiovisuelt innhold, ikke skal drukne eller kastes på land mens det stormer som verst i medielandskapet. Når vi ser hvordan innholdsdistribusjonen konsolideres og eies av stadig færre hender, så er det viktig at skaperne aldri glemmer makten de innehar. For det er bare skaperne som kan finne historiene, formen og innholdet som resten av industrien lever av. Jeg tror det er viktig at fremvoksende generasjoner gjøres bevisste på dette.
Viken filmsenter er en liten aktør; hva kan være viktig for oss å ha oppmerksomhet på?
Du sier liten – jeg sier smidig. Jeg tenker at hvis vi kan være et sted der prosessen med søknad og finansiering oppleves smidig og effektiv, tror jeg dette kan bli veldig viktig for noen prosjekter og miljøer der ute. Jeg synes også å se at Viken i større grad har mulighet til å være til stede, ute i miljøene og sanse hva som er på gang i regionen vår. Sånn sett tror jeg at filmsentrene i Norge spiller en viktig rolle som talentspeidere for bransjen. Jeg tror vi for mange kan være den første, og forhåpentligvis gode, smakebiten på offentlig finansiering.
Har du noen egne temaer eller saker du er spesielt opptatt av framover?
Jeg mener selv jeg har et ganske åpent blikk når det gjelder tematikk og audiovisuelle uttrykk som interesserer meg. Jeg er nok litt eklektisk av meg. Men for tiden så savner jeg å se mer materiale og tilnærminger som kan provosere og overraske. Jeg ser et behov for mer kontrovers. Jeg tar meg selv i å være mer interessert i historiene og skildringer fra nyhetsbildet, enn de fra kunst, dokumentar og fiksjonsverden. For meg så sier det at vi trenger noe nytt.
Vi profilerer oss med setningen «Uttrykk som skaper avtrykk» – hvilke assosiasjoner skaper det hos deg i forhold til den jobben du skal inn i?
Jeg tror ikke det er vi, som konsulenter og støtteinstitusjoner, som egentlig kan spå hvilke uttrykk som faktisk ender med å skape avtrykk. Men det vi kan gjøre er å sørge for at inngangsporten føles vid nok og riktig utformet, sånn at de som faktisk har potensiale til å skape varige avtrykk slipper gjennom. Derfor tolker jeg dette mottoet som en invitasjon til å være et sted for prosjekter som tør å ta sjanser og gå høyt ut. Hvis målet er å skape varige avtrykk, må man også være villig til å ta noen sjanser. Det betyr også at man må akseptere at det noen ganger slår feil.
Vi gleder oss til å bli bedre kjent med Janic som ny konsulent, og til at dere der ute også får muligheten til å bli bedre kjent med ham i 2023.