NB! Artikkelen er flere år gammel!
Manusverksted for jenter ble avsluttet med en intern pitche-session 6. mars. 7 jenter fra 18 – 26 år har via fem heldagssamlinger fulgt hverandre over fem måneder. Verkstedet har vært ledet av Mediefabrikkens Guro Ekornholmen og Anniken Fjesme.
Alle pitchet fortellinger som fortjener å bli realisert, men Viken Filmsenter ønsker å trekke fram to av prosjektene som vi opplever er de som er kommet nærmest realisering.
Stipend på kr. 5000,- går derfor til hver av prosjektene. Thea Hvistendals for prosjektet ”Naomi og pappa” og Renée Mlodyszewski’s for prosjektet: ”Dadimor” .
Begge fortellingene har far-datter forhold som tematikk. Stipendene er bidrag til videre utvikling og som støtte på vei mot en ferdig film.
THEA HVISTENDAL: ”NAOMI OG PAPPA”:
- En solfylt sensommer dag blir Naomi, 11, hentet av pappa for å dra på Tusenfryd. Hun gleder seg, endelig skal hun og pappa i fornøyelsesparken. Hun vil ha sukkerspinn og se på fine karuseller med hester og enhjørninger. Pappa er mest opptatt av at hun skal komme overens med den nye familien hans. Det er første gang hun skal møte dem, Grete og hennes barn. Naomi hilser motvillig på de andre mens faren overvåker at det gjøres riktig. Naomi forstår IKKE Gretes datter, Maribel på 6. Hun er ekkel og liten og rosa. Pappa skal gjøre alle til lags og skaper god stemning hele tiden. Så mye at Naomi ikke får protestert når pappa heller vil vente ute med Grete og Maribel enn å ta Thunder Coaster med henne. I det hun og Daniel sitter i Thunder Coaster ser hun ned på pappa. Han kysser Grete. Thunder Coaster-turen er skummel, vond og skranglete. Resten av dagen blir mer og mer skuffende for Naomi. Hun trenger at pappa viser at han elsker henne mest, uansett. Det hele topper seg da Maribel søker pappas fang for trøst. Ingen skal få stjele hennes pappa.
RENEE MLODYSZEWSKI: ”DADIMOR”:
- 17-år gamle Isa som har vokst opp hos sin norske mor har nettopp fått vite at hennes pakistanske farmor ligger på sykehuset og er alvorlig syk. Hun bestemmer seg for å besøke henne. Hun håper at hun gjennom dette besøket vil få kontakt med faren sin. Faren har holdt henne på avstand og ikke villet ha kontakt med henne i barndommen. Han har ikke villet anerkjenne henne som sin datter. Når Isa forsøker å tilnærme seg han via farmoren, blir hun avvist. Først når situasjonen med farmor ( dadimor) forverrer seg, blir deres felles omsorg for henne en åpner for at far og datter får kontakt.
”Det å dele historiene i gruppa og få tilbakemelding fra alle gjør skriveprosessen mer effektiv. Vi er imponert over hva deltakerne har fått til på så kort tid. Vi håper det blir film av alle prosjektene.” – Guro Ekornholmen
”Det har vært en arbeidsom gjeng og det gir resultater. Vi som kursholdere har erfart at å ha et jenteverksted kan skape en særegen trygg grobunn for personlige og fantasirike filmfortellinger.” -Anniken Fjesme
Viken Filmsenter ønsker at manusverkstedet for jenter er en årlig tradisjon. Og med disse to stipendene håper vi at Thea Hvistendal og Renee Mlodyszewski er et hakk nærmere å få manusene sine realisert.
Publisert: 19. mars 2014