Viktigheten av dataspill og spillkultur har blitt løftet til nye høyder under pandemien. Med økt forståelse for spillmediet i samfunnet, fornyet relevans og stadig flere måter å oppleve og uttrykke seg i dataspill gir forfatter og tidligere spillkritiker og spillutvikler Jon Cato Lorentzen en statusrapport for spillkulturen og hvordan norske spillskapere kan være med å forme denne videre.
SeaGull, Setback, Billionworlds: Kingdoms, Rules of Robots og Rock Paper Scissors Royale
Spillet Mørkredd startet som en enkel idé til NM i Gameplay i januar 2017 og viste seg å bli prosjektet alle elsket, men ingen ville betale for. Likevel ble spillet lansert nesten fire år senere, og hentet hjem mange gjeve priser fra hele verden. Designer Kristoffer Jetmundsen og produsent Are Sundnes snakker om utviklingen av spillet fra start til slutt, og deler åpent om erfaringer, utfordringer og resultater.
Kristoffer er spilldesigner og Are daglig leder i Hyper Games. Sammen har de blant annet jobbet på titler som Mørkredd, Eggggg, og Snusmumrikken. Hyper Games er et av landets mest prisvinnende og produktive spillselskaper og har lansert 16 spillprosjekter på sine ni år.
Rhythm Sprout, Pelle Politibil, Rushaug: Project Emerald, Nåløyet og Kartoffl
Where are Epic Games and Unreal Engine at in 2021? Join Unreal Engine evangelist Ari Arnbjörnsson as he runs through the highlights of how Epic Games are helping developers succeed.
Ari Arnbjörnsson has 14 years of varied games industry experience ranging from social, web and mobile games to console games. His last project was Housemarque’s Returnal for PlayStation 5, where he served as a lead programmer.
Koronaåret har ført til at flere spiller. Hvordan gikk det med den norske bransjen i 2020? Virke har for fjerde år på rad samlet inn tall om størrelsen, økonomien og utviklingen i dataspillbransjen i Norge. Åse Kringstad, leder i Virke Produsentforeningen, og Erik Hoftun, styrerepresentant for spill, presenterer den ferske rapporten for 2020.
Regjeringens treårige plan for å løfte spill som selvstendig kulturuttrykk, kunstform, næring og fritidsaktivitet ble lansert i 2020. Halvveis ut i perioden gir Kaja Hench Dyrlie oss en statusrapport på hva som er gjort – og hva som gjenstår for å oppfylle målene i strategien.
Kaja Hench Dyrlie, seksjonssjef for spillseksjonen i Norsk filminstitutt, har vært sentral i både utformingen og iverksettingen av «Spillerom».
Pressfire har opprettet en egen side for å følge opp samtlige mål for strategien, og kartlegger fortløpende utviklingen. Redaksjonssjef i Pressfire Erik Fossum er invitert til å diskutere utviklingen og måloppnåelsen i «Spillerom» med Hench Dyrlie.
Hvilke nye muligheter har oppstått siden forrige konvent? Fire utviklere forteller om nye perspektiver på finansiering, distribusjon og å bygge følgerskare.
Opprykk i investorligaen
Hvordan bør du rigge selskapet ditt for å hente investorkapital? Bendik Stang deler erfaringer om hva investorer ser etter i selskaper, og hvordan skalere opp fra «friends and family» til beløp som er relevant for større investorer.
Bendik Stang etablerte Snowcastle Games i 2009 og arbeider i dag som Game Director. Han har vært ansvarlig for selskapets arbeid med investorer og emisjoner og har bygget opp selskapet fra 6 til 30 personer.
Funcom som forlegger
Funcom har hjulpet andre utviklere med utvikling, finansiering og utgivelse siden 2017 og er stadig på utkikk etter nye prosjekt å støtte som passer med Funcoms portfolio. Rui Manuel Monteiro Casais presenterer hvilke kvaliteter Funcom ser etter i slike utgivelser og selskapsprofilen som passer godt til slike oppdrag. Presentasjonen holdes på engelsk.
Rui Manuel Monteiro Casais er Group CEO Funcom SE, en utvikler og forlegger av premium PC- og konsollspill med studio i fem land.
PUNY Games og arkadedistribusjon
Jo-Remi Madsen presenterer D-Pads initiativ om å samle norske spill på en splitter ny og hel-norsk arkademaskin.
Jo-Remi Madsen er programmerer i D-Pad Studio, utviklerene bak Owlboy.
My Child Lebensborn på TikTok
Catharina Bøhler snakker om Sarepta’s opplevelse med sosiale medier og hvordan TikTok fornyet salget av My Child Lebensborn, tre år etter utgivelse. My Child Lebensborn ble utgitt i 2018 som en samproduksjon mellom Sarepta og Teknopilot og vant en BAFTA i kategorien Games Beyond Entertainment.
Catharina Bøhler er daglig leder og medgrunnlegger av Sarepta studio. Hun har jobbet i spillindustrien i 11 år, hovedsakelig innen ledelse og spilldesign. Hun er også medgrunnlegger av og styreleder for Hamar Game Collective som var det første kollektivet for spillbedrifter i Norge.
Hvilke retningslinjer gjelder egentlig for musikk til spill? Hvordan kan komponister få betalt for sitt viktige bidrag til spillopplevelsen? Hvilke samarbeids- og forretningsmodeller kan man velge mellom? Og er det forskjell på samarbeid med frilans komponister og in house komponister? Samtalen ledes av Haakon Mathisen fra «Vi er live».
Theo Nogueira presenterer nystartede Game Audio in Norway og samtaler med Martin Sivertsen fra Breach. Martin komponerer musikken til VR-spillet Kartoffl og sitter med flere «nybegynnerspørsmål» om hvordan både musiker og produksjonsselskap skal forholde seg til rettigheter, avtaler og et komplisert begrepsapparat som i liten grad virker å være tilpasset spill og dagens medielandskap.
Martin Sivertsen er medeier og utviklingsleder i Breach i Trondheim, regissør for VR-spillet Kartoffl og komponist av musikken til spillet.
Theo Nogueira er komponist og lyddesigner for spill og film. Han jobber for Snowcastle Games i Oslo og er leder for nystiftede Game Audio in Norway (GAiN), en forening for lyddesignere og komponister for spill i Norge.
Haakon Mathisen er medgründer og daglig leder i den norske strømmeplattformen Vier.live. Han har bakgrunn fra film, musikk og journalistikk. Vier.live ble startet mars i fjor som en økonomisk og klimamessig bærekraftig strømmeplattform for musikk- og kulturopplevelser.
Tale ved Henriette Myrlund og Inna Hansen
Nanite! Lumen! And there's so much more. Join Unreal Engine evangelist Ari Arnbjörnsson as he showcases many of Unreal Engine 5's new features.
Ari Arnbjörnsson is an Unreal Engine evangelist for the Nordics and Baltics. He has 14 years of varied games industry experience ranging from social, web and mobile games to console games. His last project was Housemarque’s Returnal for PlayStation 5, where he served as a lead programmer.
Håvard Haugrud fra Hamar Game Collective holder i årets testbonanza. Her kan du bli bedre kjent med og teste ut disse work in progress-prosjektene:
Billionworlds : Kingdoms
Girl Genius: Adventures In Castle Heterodyne
Kartoffl
Rob Riches
Rules of Robots
Rhythm Sprout
Rushaug: Project Emerald
Seagull
Teslagrad 2
Dustborn og Last Days of Snow
«Haxity» var verdens første PvP deck-builder og spillet gikk inn i early access og drift sommeren 2020. Megapop brukte fire år på å utvikle spillet som ble lansert under Corona-starten. Spillet lyktes ikke kommersielt, men traff på mange andre parametere.
Megapops Erlend Kirkebø og Jørgen Tharaldsen forteller om reisen frem mot lansering, perioden etter, lærdommer dratt, samt deler innsikt som de håper også andre utviklere kan dra nytte av.
«Haxity» var selskapets første premium-tittel, Steam-spill og også det første community-sentrerte produktet for PC. I markedsføringen brukte Megapop mye tid på community, streamere, eventer – og turneringer, early access-tiltak og også langvarig arbeid mot forleggere.
Erlend Kirkebø er produsent og utvikler i Megapop og var dypt involvert i både spillet og markedstingene rundt.
Jørgen Tharaldsen jobber som daglig leder i Megapop og har jobbet med spill…leeeenge.
Teslagrad2 og Veien hjem
Girl Genius: Adventures In Castle Heterodyne og Snusmumriken
Hvordan lander man en internasjonal IP? Hvordan skaper man en unik spilldesign i et narrativt univers – og gjør både rettighetshavere og fans fornøyd? Are Sundnes samtaler med Joel Bylos og Kenneth Engelsen og gir et innblikk i to forskjellige verdener. Hvilke utfordringer er felles for indie selskaper og AAA, og hvilke utfordringer er unike for små og store selskaper når en internasjonal IP skal signeres?
Are Sundnes, er daglig leder og en av gründerne i selskapet Hyper Games. Han har bakgrunn som både Art Director og programmerer, og jobba med reklame og markedsføring før Hyper Games ble etablert i 2012. Are har jobba med flere prosjekter basert på kjente IP’er, slik som Eggggg, Albert Åberg og Snusmumrikken.
Joel Bylos er Chief Creative Officer at Funcom, og Acting Creative Director på den pågående Dune produksjonen. Stolt bærer av tå-sko. Godt likt av høner og mindre dyr.
Kenneth Engelsen, Rain Games, er spillregissør for det kommende spillet Girl Genius: AICH, basert på tegneserien Girl Genius.
Rest, Rob Riches og Dwarfheim
Gøran Myrland (Misc Games) og Kaja Hench Dyrlie (Norsk filminstitutt)