– Med Spillrevyen ønsket vi å lage en podcast om spillnyheter som hentet frem de viktige nyhetene og gikk i dybden på disse. Vi ønsket også å ha fokus på norsk spillbransje og dokumentere og diskutere det som skjer her i landet. Derfor gleder vi oss stort over å ha fått til dette samarbeidet, der vi skal forsøke å komme under huden på fem norske spillutviklere i denne utfordrende tiden, sier Jon Cato Lorentzen fra Spillrevyen.
Podcasten Spillrevyen hadde oppstart i januar 2020 og lages av Jon Cato Lorentzen og Lars Richard Olsen, som er mest kjent for å stå bak podcasten LOLbua. Lars Richard Olsen er utdannet journalist og har jobbet for riksdekkende medier og lokalaviser. Per dags dato er han nyhetsredaktør i nettavisen iHarstad. Jon Cato Lorentzen har dekt dataspill som kultur i en årrekke som kritiker, journalist og redaktør i fagblader og i store medier som VG og Aftenposten. De siste fem årene har han vært daglig leder for det norske spillselskapet Krillbite Studio, mest kjent for «Among the Sleep og Mosaic».
Viken filmsenter har i løpet av april og mai arrangert digitale seminarer og workshops med fokus på filmbransjen og Koronakrisen, der særlig digital distribusjon har stått sentralt. Vi er derfor glade for å kunne samarbeide med Spillrevyen om å ta pulsen også på spillbransjens utfordringer fremover.
– Spillbransjen har kommet lenger enn filmbransjen når det gjelder digital arbeidsflyt og distribusjon, og har såklart ikke samme «innspillings»-utfordringer. Men spill har helt andre utfordringer på finansieringssiden og med et globalt marked som nedslagsfelt, utfordringer som ikke løses når Norge lukker opp, sier Cecilie Stranger-Thorsen, film- og spillkonsulent i Viken filmsenter.
Episode 1 – 22. mai
Jon Cato Lorentzen, daglig leder i Krillbite Studio, forteller om konsekvensene for dem når verdens viktigste samlepunkt for spillutviklere og utgivere – Game Developers Conference – ble avlyst.
Episode 2 – 29. mai
Tom Ivar Arntzen fra enkeltpersonsstudioet Tinimations i Hamar oppdaget at avlyste spillmesser åpnet nye dører og nye muligheter.
For soloutvikler Tom-Ivar har koronakrisen nesten bare vært positiv
Episode 3 – 5. juni
Megapop merker koronakrisen på bankkontoen. Daglig leder Jørgen Tharaldsen snakker åpenhjertig om utfordringene de står midt oppe i.
Spillrevyen spesial: Megapop merker koronakrisen på bankkontoen
Episode 4 – 12. juni
Tinka Town og Stine Wærn fra Ravn Studio i Drammen forteller hvordan det har vært å sjonglere internasjonale team og flere prosjekter når investoren blir alvorlig koronasyk.
Spillrevyen spesial: Ravn Studio opplevde at investoren ble alvorlig koronasyk
Episode 5 – 19. juni
Møt en av landets mest profilerte spillutviklere i samtale med Jon Cato Lorentzen i denne siste spesialutgaven av Spillrevyen.
Ragnar Tørnquist om dødstrusler, politiske budskap i spill og pandemi
– Spillrevyen gir en utrolig fin oversikt over det som skjer i bransjen i en lett tilgjengelig form. Spillbransjen er en kreativ bransje med mange likhetstrekk med filmbransjen – men det er også store forskjeller som det kan være vanskelig å få øye på fra utsiden, så jeg vil oppfordre alle som er interessert i den største kultureksporten Norge har til å følge sendingene til Jon Cato og Lars Richard, også etter Korona-tåka letter, legger Cecilie til.
Hør Spillrevyen her – eller der du pleier å høre podcast!
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no