Kontaktpersoner
Linda Lothe
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no
Marius Hagen
Prosjektleder Spillkonventet
Telefon: +47 411 78 696
E-post: Spillkonventet@vikenfilmsenter.no
Viken filmsenter arrangerer spillkonventet sammen med Norsk filminstitutt og Virke produsentforeningen. Arrangementet hadde ikke vært mulig uten støtte fra våre samarbeidspartnere: Unreal Engine, Funcom, Kreativt Europa og de regionale filmsenterne.
Viken filmsenters Adferskode skal bidra til at det oppleves trygt og inspirerende å delta på våre arrangementer. Hvis du opplever eller blir oppmerksom på uønsket adferd under konventet, si fra til oss som er arrangører!
Henriette Myrlund jobber som marked- og kommunikasjonssjef i Buktafestivalen i Tromsø. I tillegg driver hun Tellicherry Games, og er spillkonsulent for Østnorsk Filmsenter. Ellers streamer hun under navnet «pnkyfish» på Twitch og eier en helt egen prisoner-maske fra Elden Ring.
Det er snart 15 år siden den første Spillmeldningen ble lagt frem. Den gang var situasjonen i de nordiske landene relativt lik, og det skulle satses her i Norge. Hva har fungert bra og hva er noen av grunnene til at de nordiske landene har utviklet seg i forskjellig takt siden? Morten Larssen gir oss et kommersielt blikk på myter, muligheter, voksesmerter og veien videre om Norge skal få en fullt levedyktig spillindustri.
Fra import og distribusjon av spill på tidlig 90-tall gjennom oppbyggingen av en av de første nordiske publishere i siste halvdel av samme årtiet, nesten ti år i Funcom med ansvar for publishing, marketing, salg og forretningsutvikling og med lang fartstid i VIRKE Produsenforeningens styre har Morten vist et brennende engasjement for bransjen. De siste fem årene har han jobbet i større svenske selskaper, og er nå Chief Commercial Officer i Furious Horizons, selskapet som blant annet eier Raw Fury. Morten sitter også i endel styrer – blant annet i Hyper Games og Krillbite.
Cosmo Clash (PUNY Games), Vassgard: Vårt dobbeltliv (Spelgarden), Astride (Raidho Games), Brageskål (Tidvis), Skamløs (Ravn Studio)
Å lage spill på etablerte merkevarer kan være en god mulighet for å nå ut til et eksisterende publikum. Det finnes mange merkevarer å velge?mellom, hvilket skal man velge? Thomas Viktil presenterer sine tanker og erfaringer med å evaluere merkevarer.
Thomas er leder for Qvisten Games, en avdeling av Qvisten Animation. I over 20 år har han jobbet med utvikling og produksjon av spill, og?har hatt alle roller foruten å lage musikk og lyd —heldigvis for spillene. I dag jobber han med strategi, finansiering, merkevarebygging og andre?voksenting.
Hvordan respektere etablerte univers – og deres fans – og samtidig skape gode spillopplevelser? Ravn Studio har lang erfaring med å jobbe med etablerte nordiske merkevarer. Tinka Town forteller om selskapets metode for å involvere IP-holdere og navigere i et farvann fylt at forventninger og mulige misforståelser.
Sammen med Stine Wærn, driver Tinka Ravn Studio i Drammen. Fra mer enn 20 spillutgivelser, har Tinka erfaring med konseptutvikling, spilldesign, tekst, lokalisering, regi – og tett samarbeid med IP-havere. Ravn brenner for å skape gode spillopplevelser, og synes at også barn fortjener kvalitet.
ICEwall (Erlend Kirkebø), Angy (Flat Earth Entertainment), Vikings On Trampolines (D-Pad Studio), Dune / Funcom
Ari Arnbjörnsson, Unreal Engine Evangelist for Northern Europe, gives a brief overview on the state of Epic Games and Unreal Engine in 2022.
Ari has 15 years of varied games industry experience ranging from social, web and mobile games to console games. His latest work before joining Epic Games was as a lead programmer on Housemarque’s Returnal for PlayStation 5.
Spillteknologi brukes i mange deler av mediebransjen. I NRK har flere produksjoner begynt å bruke Unreal Engine. Mattis Folkestad ser på eksempler og hvilke muligheter som ligger i spillmotorer i visuelle produksjoner.
Mattis er spillutvikler bak Milkmaid of the Milky Way og Embracelet, og jobber som utvikler og designer i NRK med Unreal Engine.
Funcom has grown from around 80 people in two countries to over 500 in over 20 countries. Rui Casais shows how they manage the structure, its logistics and administration, and talk about some things they learned along the way?
Rui joined Funcom in 2004 in Oslo coming straight from his master’s degree in Computer Science in Lisbon, Portugal, as an AI Programmer on Age of Conan. He rose to Lead Programmer and then to CTO, moved to Canada to help open a studio there and came back to the warmer lands of Norway, where he then became CEO of the company in 2015.
Med Åse Kringstad, leder for Virke Produsentforeningen og Erik Hoftun (styremedlem spill)
Hva er en god publisher og hvordan går man frem for å finne den riktige? Are Sundnes og Tobias Fossheim deler sine erfaringer med jakten på utgivere for spillene sine, fra første kontakt til underskrevet kontrakt.
Are er daglig leder og en av gründerne i selskapet Hyper Games. Han har bakgrunn som både art director og programmerer, og jobba med reklame og markedsføring før Hyper Games ble etablert i 2012.
Tobias er daglig leder i Krillbite Studio, og har bakgrunn fra produksjonsroller i både Revolution Software og Megapop. Tobias har jaget publisher-avtaler i flere år.
Finnes i Lille sal
Magnus Tellefsen og Jon Cato Lorentzen stiller som seg hør og bør med årets spillquiz
Her er quizmasterne i solnedgang kvelden før fjorårets konvent :D
Everyone on the team should be able to gauge the performance impact of their work. Join Unreal Engine Evangelist Ari Arnbjörnsson as he uses the new built-in tools of Unreal Engine 5 to find nasty performance traps and bugs he maliciously planted in his demo project before the presentation.
Ari is an Unreal Engine Evangelist for Northern Europe. He has 15 years of varied games industry experience ranging from social, web and mobile games to console games. His latest work before joining Epic Games was as a lead programmer on Housemarque’s Returnal for PlayStation 5.
Håvard Haugrud fra Hamar Game Collective holder i årets TestBonanza. Kom og sjekk ut spillene presentert under Work in progress!
Vikings On Trampolines (D-Pad Studio)
Cosmo Clash (PUNY Games)
Vassgard (Spelgarden AS)
ICEwall (Erlend Kirkebø)
Rushaug: Project Emerald (Artisan’s Den | Edvardsen ENK)
Sacred Gems (Egil Paulsen)
Brageskål (Tidvis)
Nåløye (Tidvis)
Munchs digitale hage – AR (Substance film/Ellen Lande)
Billionworlds: Kingdoms (Billionworlds)
Angy (Flat Earth Entertainment)
Reentry – An Orbital Simulator (Wilhelmsen Studios AS)
Wigged Out (Encircle Games)
Morgenstrekken er en urgammel tradisjon som oppstod hos Hamar Game Collective. Bli med Martin og Runa for en liten strekk og en god start på dagen! Ingen forkunnskaper om strekking kreves.
Linn Søvig tar oss gjennom tallene og vurderingene Pineleaf gjorde underveis fra lansering av DwarfHeim i Early Access til vurderingen om å fortsette videre til full lansering og til konkurs. En eventyrlig reise med en trist slutt fortalt med ærlighet og stolthet.
Linn har jobbet med varierende jobber i spillbransjen i Norge. Hun begynte med å starte spillkonferansen, Konsoll for så å starte flere initiativ som Kompetansesenter for Spillutvikling, Snow Cannon Games og andre initiativ. I de senere årene har hun jobbet internt i spillselskaper med markedsføring og forretningsutvikling. I Pineleaf var hun ansatt som forretningsutvikler og tok over som Daglig Leder i de siste månedene før selskapet måtte legges ned. Linn Søvig er i dag en ambassadør for spillinvesteringsselskapet, WINGS og COO for kanadiske TRU LUV.
Hvordan oppnå et lykkelig og lovlig samarbeid mellom studioer, artister og TONO? Herman Foss fra TONO forteller om arbeidet med musikkrettigheter og hvordan spillstudioer kan samarbeide med TONO for å få norske artister i norske spill. Sammen med Theo og Sara presenteres ulike caser og scenarioer.
Herman begynte å jobbe i TONOs markedsavdeling i 1994, og har siden 2000 jobbet i avdelingen for online og media. Utdannet økonom med fokus på å finne forretningsmessig gode løsninger som ivaretar låtskrivernes økonomiske interesser.
Sara jobber med lisensiering av musikk og kreative partnersamarbeid hos Sony Music Norway. Til daglig jobber hun tett opp mot film, serier, TV og reklame, men trekkes mot den mer komplekse spilljungelen og potensialet for gode synergier, både lyd og bilde og bransjene i mellom. Sara har bakgrunn fra musikkproduksjon, Kulturprosjektledelse, Internasjonale utviklingsstudier og journalistikk, og er styremedlem og frivilligansvarlig for undergrunnsfestivalen Høstsabbat.
Theo er komponist og lyddesigner for Snowcastle Games og Dagligleder for Game Audio in Norway (GAiN) , forening for lyd og musikk i spill og interaktiv media. Han har en Bachelor i Music Production & Sound Design fra Academy of Art University i San Francisco, California, og har jobbet med både film og spill i de siste sju årene.
Kort om TONO:
TONO er et privat samvirkeforetak eid og styrt av norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag. TONO har forvatningsoppdrag fra ca 37.000 norske opphavere, og gjennom gjensidighetsavtaler med utenlandske søsterselskaper forvalter vi et verdensrepertoar av musikk i Norge. TONOs oppdrag er å drive kollektiv forvaltning med utgangspunkt i opphavernes enerett i åndsverklovens §3. På vegne av rettighetshaverne gir TONO tillatelse til bruk og tar inn vederlag som avregnes til de som har skapt musikken som brukes.
Chippu /Hyper Games, Ships At Sea / Misc Games (In english), Voidcast /Rock Pocket (In english), Fun Run 4 /Dirtybit (In english) ) The Holy Gosh Darn /Perfectly Normal (in english)
Spillbransjen preges av høy utskiftning og er breddfull av nye, unge entusiaster klare for å leve ut drømmen. Hvordan kan ledere skape miljø for både kreative ambisjoner og en holdbar bedriftskultur, og hvordan kan hver enkelt sette sunne grenser for seg selv?
Gaute er co-grunnlegger av Funcom og psykologspesialist fra UiO. Han har regissert store spill som Age of Conan og Anarchy Online, og har over 30 års erfaring fra spillbransjen. Gaute har i de siste årene?vært kreativt ansvarlig i Attensi, og er nå i gang med å starte et spillfirma?for behandling av psykiske lidelser.?
Hvordan kan man skape seg en plass i en kreativ og krevende bransje og samtidig ta vare på seg selv? Jørgen Tharaldsen, Lars Olav Muri og Kristina Haley deler erfaringer fra egne reiser og gir gode råd til de som vil inn i bransjen. Samtaleleder er Runa Haukland.
Runa er prosjektleder hos Hyper Games, det prisvinnende studioet bak titler som Mørkredd og Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen. Hun var tidligere daglig leder for Hamar Game Collective og har jobbet i spillbransjen siden 2014.
Jørgen er daglig leder og medgrunnlegger av spillselskapet Megapop. Han har jobbet med spill i over 30 år for selskaper som Funcom og Artplant, i tillegg til å ha vært spilljournalist i VG og flere andre steder. Jørgen elsker spill, og alle ting som har med spillindustrien å gjøre. Etter en lang karriere med mange oppturer, men også noen nedturer er han klar for å dele noen av erfaringene sine.
Kristina jobber i dag som Communications Generalist i Funcom. Hun har mastergrad i lydonarrativ dissonans og konsonans, har jobbet med kommunikasjon i prosjektet JoinGame, community mangement og PR i Krillbite Studio og Poio, i tillegg til prosjektledelse i Funcom.
How do you find the best candidates when recruiting? In the last couple of years, the team at Dirtybit has been focusing on improving its process for recruiting. Elisabeth Heimdal Nes (COO) will share experiences and talk about how they are now working in a more structured way in all phases of the process, from job posting, selection, hiring, and onboarding.
Elisabeth is the COO of Dirtybit, the studio behind the successful Fun Run titles for mobile (+140 mill downloads). Her responsibilities cover all internal aspects of managing the company, everything from strategy to processes to people and recruiting.
Riddlebits grunnleggere møttes på NTNU og selskapet har fortsatt å ha et tett samarbeid med universitetsmiljøet, hvilket har gitt god verdi både teknisk og rekrutteringsmessig. Lars Olav Muri forteller om konkrete samarbeid innen data, informatikk, interaksjonsdesign og lyd og suksessfaktorer som gjør at slike samarbeid lykkes.
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no
Prosjektleder Spillkonventet
Telefon: +47 411 78 696
E-post: Spillkonventet@vikenfilmsenter.no