Kontaktpersoner
Linda Lothe
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no
Henriette Myrlund
Henriette jobber som markeds- og kommunikasjonssjef i Buktafestivalen i Tromsø. I tillegg driver hun Tellicherry Games, og er spillkonsulent for Østnorsk Filmsenter. Ellers streamer hun under navnet «pnkyfish» på Twitch og eier en helt egen prisoner-maske fra Elden Ring.
Hva er kunstig intelligens, hva betyr det for oss, og hvordan vil det kunne påvirke spillbransjen?
Morten Irgens, Prorektor Kristiania
Grunnlegger av Actenum Corporation, Styremedlem og medgrunnlegger av CLAIRE (The Confederation of Laboratories of Artificial Intelligence Laboratories in Europe), Styremedlem og medgrunnlegger av Adra (The Artificial Intelligence, Data and Robotics Association), Styremedlem og medgrunnlegger av NORA (The Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium), Styremedlem og medgrunnlegger av Punkt Oslo inovasjonsdistrikt.
Når man jobber med online flerspiller er KI og data-analyse mer enn bare “kjekt å ha”, det kan være en avgjørende faktor for suksess. Bli med inn i Setback-prosjektet, og se hvordan vi jobber for å forstå spillerne våre, og samtidig bygge nye, kunstige spillere. Presentasjonen spisser seg inn på spill som er online, men mange av prinsippene er relevante for alle spill.
Jonathan Jørgensen, Riddlebit
Jonathan er produsent i Riddlebit, som utvikler Setback. Han er også PhD-kandidat hos NTNU innen spill og KI.
1. BLAST CIRCUS / Inconspicuous AS / Yu He 2. SKOGDAL, HELTEN FRÅ / Erlend Kirkebø 3. POLYAMORY / Sandra Moen 4. HELMETTA / Agens / Håvard Christensen og Christian Fonneland 5. BITPET /BitPet / Mathias Grønstad 6. EYDIGARD / Frostisen Studio / Jostein Forselv
Virke deler fra sitt arbeid med regjeringens kommende spillstrategi, avslører spennende planer for Spillprisen, og lanserer arbeidet med Spillrapporten 2022.
Åse Kringstad, leder i Virke Produsentforeningen og Erik Hoftun (Snowcastle), styremedlem Spill i Virke.
Hamar Game Collective fikk tildelt 1.000.000 NOK under årets revidert statsbudsjett og 16 juni feirer vi 10 år som spillklynge. Hva har vært våre suksessfaktorer og ikke minst hva har vært våre utfordringer, og hvilke erfaringer har vi tatt med oss underveis.
Håvard Haugrud, Hamar Game Collective
Håvard er daglig leder i Hamar Game Collective, og har sin bakgrunn fra ledelse i både privat og offentlig næringsliv. Når han ikke er opptatt med å være fanebærer for HGC, spiller han dataspill på lavt og relaterbart nivå på sin youtube kanal: Tante Pose.
Når små spillselskaper vokser forsvinner den tette kontakten mellom de som jobber der. Da blir det vanskeligere å vite hvordan vi har det, og hva vi skal gjøre for å bevare et godt arbeidsmiljø. I sin talk vil Marianne Lerdahl åpent fortelle om nyttig og overraskende lærdom som kom ut av å innføre tilfredshetsundersøkelser i Snowcastle Games.
Marianne Lerdahl, Snowcastle Games
Marianne er Senior Producer i Snowcastle Games. Hun har en BA i spilldesign og er utdannet produsent fra Den norske filmskolen. I 2010 var hun medgründer av Sarepta studio, der hun arbeidet på spill som det BAFTA-vinnende My Child: Lebensborn. Marianne har vært i Snowcastle Games siden 2021 der hun arbeider på Ikonei Island: An Earthlock Adventure og Earthlock 2.
Deltakere fra NFIs program UP3 og Kéa Ostovany, Talent Norge, presenterer UP3 programmet og teknikker for å lede og støtte mennesker i dine omgivelser. Sesjonen vil foregå på engelsk og norsk.
Siw Hødnebø Espeland, Encircle Games
Siw er programmerer og daglig leder i Encircle Games i Hamar, som hun stiftet sammen med fem andre studenter etter spillstudier ved Høgskolen i Innlandet, 2014. Encircle har gitt ut Corroded og jobber nå med det nye prosjektet Wigged Out. Siw er flerårig styremedlem i Hamar Game Collective (HGC) og sentral i organisasjonen av Global Game Jam Hamar og Testbonanza.
Aleksandra Janaczyk, Agens Games
Aleksandra har arbeidet hos Agens siden 2018 og er i dag Associate Producer på skatespillet Nabolag. Hun også arbeidet med titler som Skate City, Fantorangen og De Tre Små Grisene. Aleksandra var med-stifter av Women i Games Norge i 2019 og har engasjert seg i initiativer som Spillprisen, Global Game Jam og Konsoll.
Kéa Ostovany, Head of Coaching and People Development, Talent Norge
For more than 20 years, Kéa Ostovany has helped thousands of people and a very large number of organizations to create change and impact in their lives and business. An expert in developing top leaders and talents, she has been working with a great diversity of individuals and teams from various sectors and fields – multinational corporations, creative industries, media, startups, cultural, sports and educational institutions – and from different countries in Scandinavia, Europe, USA and Asia.
1. RAANAA – THE RUNE HUNT VR / Miksapix Interactive AS / Mikkel j. Sara 2. PINBALL RIDERS / Hyper Games AS / Kristoffer Jetmundsen 3. SLOSS / Fabler AS / Mads Stensrud 4. BREW / Snow Leaf Studios AS / Isak Wahl 5. LIFE BELOW / Megapop / Lise Hagen Lie
Peter, spilldesigner og daglig leder i Rain, gir oss et innblikk i utviklingen av Teslagrad 2: suksesser, utfordringer og de viktigste lærdommene som formet spillet til en verdig oppfølger.
På Utsikten og møterom 1 fra 17-19 for de som vil teste spill i utvikling
Advokatene Christian With og Camilla Fiskevoll fra advokatfirmaet Bing Hodneland vil foredra om utvalgte temaer innenfor aksjonæravtaler og publishing avtaler, spesielt rettet mot spillbransjen.
Christian With og Camilla Fiskevoll, Bing Hodneland
Advokatfirmaet Bing Hodneland er for andre året på rad kåret til Norges beste advokatfirma innen media, kultur og sport i Finansavisens årlige advokatundersøkelse. With og Fiskevoll har omfattende spesialist-erfaring fra audiovisuell sektor og start-up-virksomheter, herunder erfaring med «do`s and dont`s» ved oppstart av virksomhet. With har tidligere vært juridisk direktør i Produsentforeningen, der han blant annet bisto foreningens spillmedlemmer. De siste årene har han vært partner- og leder av Bing Hodnelands underholdningsavdeling, som bistår ulike virksomheter innenfor audiovisuell produksjon.
Theo Nogueira, GAIN
Theo is the audio director and composer for Snowcastle Games, currently working on Ikonei Island: An Earthlock Adventure and Earthlock 2. He is also chairman of the board for Game Audio in Norway (GAIN).
Shelley Johnson, Executive producer at Funcom, takes us through the advantages, and challenges of working on established IPs vs kick-starting a new one. + Q and A
Shelley Johnson, Funcom
An Australian game developer listed as one of Singapore’s Top 100 Women in Tech in 2021. Shelley made the move to Norway in early 2022 after 14 years at Ubisoft. She has long had a passion for creative leadership, innovation, strong healthy teams, and making great games!
In the past decade, analytics has become one of the trendiest business support functions across most industries, making its way to the core of the strategic and decision-making processes of executive and direction teams. Through a transition towards an analytics-driven, or at least an analytics-informed culture, it has also shown the potential to impact every layer of business, non-management and management alike. In this presentation I will try to paint a picture of analytics beyond the glitz and glamour it is usually portrayed in, and provide experience-based pragmatic hints, tips and recommendations.
Mathieu Ruiz, Funcom
Mathieu started as Lead Game Data Analyst at Funcom in 2022. He has a BS in biology, and an MS and PhD in cognitive sciences which he defended in 2014 on the topic of “Cortical coding of grapheme-color synesthesia”. After working a year in a serious games startup as scientific adviser, he joined Square Enix in London as a mid-level analyst where for 5 years he helped multiplying by 5 the size of the analytics team; defining and standardizing the team’s processes and data platform uses; and expanded the team’s support to Square Enix Japan titles, to eventually become senior manager. He is now bridging the gap between game publisher’s and game developer’s analytics at Funcom, where he has been working with Tencent to develop Funcom’s own analytics capabilities, with a growing team of 3 (recruiting 3 more), a cloud data platform, and an ever-growing culture of analytics.
Learn how the team behind Astride worked in collaboration with their community and how they benefited from this. Get a peek at their early access release on Steam and how they tackled the release of an unfinished game.
Mathilde Kvernland, Raidho Games AS
Mathilde is originally from Ålesund, but she moved to Hamar to study Animation and Digital Art at Høgskolen Innlandet. Additionally, she completed a one-year program in VR and AR development. Currently, she works as a community manager and 3D artist for Raidho Games AS, a company she co-founded, and is also responsible for marketing. As a community manager, Mathilde has the main responsibility for all content released by the company through social media and other platforms. As a 3D artist, she is primarily responsible for the horses and the genetics that will be implemented into the game. As expected, she has a strong interest in horses and owns one herself. Gaming has also been one of her major passions, and today she can combine these two interests and be part of something greater.
Ezekiel tells the story of how they were caught off guard by the world's tech and gaming media. His team achieved great success with a prototype that was not originally intended as a major project. One year later, they are collaborating with several heavyweights in the tech world and are in the process of commercializing their project.
Ezekiel Hauge, Ezbench Solutions AS
Tech Evangelist, project manager for «Digital Custom Rehabilitation after Stroke» at Sunnaas Hospital/LHL Stroke & Eztheory AS, Speaker & GDC 2022 Speaker, Game Design & Unreal Engine consultant.
When he’s not spending time nerding out over coffee and pizza with his family, you’ll most likely find him playing Apex Legends after work. The Tech Evangelist from Notodden has a passion for technology and finding new applications to creatively solve problems. This interest, combined with a Game Jam in 2022, led to a project that has grown from 0 to over 75,000 users in 1 year. Today, Ezekiel is the owner of Ezbench Solutions AS, aiming to shock both the tech and e-sports worlds!
1. SETBACK / Riddlebit / Jonathan Jørgensen 2. THE DESPERATE SEARCH / Tidvis / Maria Eliassen og Carl William Holm 3. FRUITBUS / Krillbite / Dennis Fosse og Jonas Odden 4. SHIPS AT SEA / Misc Games AS / Gøran Myrland
Elektriske elger, underjordiske romvesener og oljeplattformer i stavkirkestil. Bli med på en utforsking av den visuelle stilen til Teslagrad 2. Art Director Ole Ivar Rudi og Lead Animator Aslak Helgesen forteller om den kreative prosessen, grafisk vranglære og bunadpunk.
Aslak Helgesen, Rain Games AS
Aslak er en erfaren animatør i spillselskapet Rain Games i Bergen. Her har han bidratt til flere kritikerroste spill de siste ti årene. Han har mastergrad i visuell kommunikasjon fra fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen, og har også arbeidet som animatør for teater, konserter og TV-produksjoner. I tillegg har han undervist i animasjon og motion design ved fagskolen Kristiania og sitter i styret til Konsollkonferansen i Bergen.
Ole Ivar Rudi
Sunnmøring, katteeier, skjeggebus og tegnemann som har jobbet som Art Director for Rain de siste 13 årene.
Mini talk on audio design + Q and A wtih Theo Nogueira
Theo Nogueira, Snowcastle Games
Theo is the audio director and composer for Snowcastle Games, currently working on Ikonei Island: An Earthlock Adventure and Earthlock 2. He is also chairman of the board for Game Audio in Norway (GAIN).
Kan man kombinere "crafted narrative" med "emergent narrative"?
Bendik Stang, Snowcastle Games
Bendik er CEO i Snowcastle Games og grunnlegger av selskapet. Han er for tiden også stipendiat ved CEFIMA (Den norske filmskolen) hvor han forsker på ulike former for historiefortelling i spill.
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no