Kontaktpersoner
Linda Lothe
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no
Ved påmelding kan du melde deg på tre ulike workshoper som går parallelt med hovedprogrammet i Lille sal. Det er begrenset antall plasser og førstemann til mølla!
Mesteparten av programmet er nå klart, men det kan komme mindre endringer.
Plattform oppgis i facebook-eventet tett på avgang!
Frida Hemstad Danmo, spillanmelder i Level UP, skal ta oss gjennom årets program.
Bli med oss for å se gjennom stormskyene og finne ut hva som ligger i horisonten for bransjen generelt – og spillutviklere i Norge spesielt. Vi utforsker muligheter og utfordringer som venter med dagens skiftende investering, teknologi og spillerlandskap.
Fra import og distribusjon av spill på tidlig 90-tall gjennom oppbyggingen av en av de første nordiske publishere i siste halvdel av samme årtiet, nesten ti år i Funcom med ansvar for publishing, marketing, salg og forretningsutvikling og med lang fartstid i VIRKE Produsenforeningens styre har Morten vist et brennende engasjement for bransjen. De siste fem årene har han jobbet i større svenske selskaper, og er nå Chief Commercial Officer i Furious Horizons, selskapet som blant annet eier Raw Fury. Morten sitter også i endel styrer – blant annet i Hyper Games og Krillbite.
Deltakere: Thomas Sørensen (Innovasjon Norge), Åse Kringstad (Virke Produsentforeningen), Kaja Hench Dyrlie (Norsk filminstitutt), Siw Hødnebø Espeland (Encircle Games). Moderator: Erik Fossum (Pressfire)
Erik Fossum er tidligere journalist i Dagbladet, nå redaktør i spillnettstedet PressFire. Erik har jobbet med å skrive om spillkultur og spillbransjen i Norge i snart tjue år.
Thomas Sørensen, direktør (fung.) spesialoppdrag, har vært ansatt i Innovasjon Norge siden 2014, etter å ha startet ved Innovasjon Norges kontor i Shanghai, der han bidro til at norske selskaper lykkes i nye markeder. Han drives av en genuin lidenskap for å få hele Norge til å lykkes med sine små og store eksport- og vekstambisjoner. Han jobber nå i avdeling for spesialoppdrag, men har også jobbet med endringsledelse, utvikling av digitale produkter og digital transformasjon etter hjemkomsten fra Kina i 2017.
Åse Kringstad er leder i Virke Produsentforeningen, som organiserer de uavhengige produksjonsselskapene innen film, serier, dokumentar, reklame, animasjon, tv-underholdning og spill. Åse har bakgrunn fra offentlig sektor, med lang fartstid innen film-, spill, og mediepolitikk i Kulturdepartementet.
Kaja Hench Dyrlie er seksjonsleder spill og MEDIA Desk
Siw Hødnebø Espeland er programmerer og daglig leder i Encircle Games i Hamar, som hun stiftet sammen med fem andre studenter etter spillstudier ved Høgskolen i Innlandet, 2014. Encircle har gitt ut Corroded og jobber nå med det nye prosjektet Wigged Out. Siw er sentral i organiseringen av Global Game Jam Hamar og Testbonanza.
Seks prosjekter presenteres: DEEPER (Selvstendig utvikler), EVOLIZED (Infinity Branch Studios), DRØMMETYVEN (Epictale Interactive), DICETRIS (Leik Games), KIOKU (Lugn Games), LOVE IN SPACE (Lavoll Media Productions / Draum Studio / Ozan Drøsdal)
Jane, the Operations Director at Gardens Interactive, brings a wealth of experience from her tenure at a variety of studios, ranging from beloved indies like Campo Santo and Double Fine to industry powerhouses such as EA and Valve. In this talk, she intends to share the invaluable lessons learned during her 20+ years as a developer across varied gamedev environments in the US about the often overlooked impact of creative leadership decisions. Jane advocates that the deliberate design of your studio structure is just as crucial, if not more so, than the design of the games you are making
Jane began her career in games at EA Redwood Shores, working as an environment artist on The Lord of the Rings: Return of the King, The Godfather and Spore. Jane then went onto Double Fine Productions where she would work on many projects, including Brutal Legend, Stacking and The Cave. In 2013, Jane joined Campo Santo Productions as lead artist on Firewatch, which won many awards including the BAFTA Games for Best Debut. At Valve, Jane helped ship the flagship VR title Half-Life: Alyx and also worked on various policy issues for Steam. In 2021, she went to Possibility Space as their Visual Director to build an art team from the ground up.
Jane is now the Operations Director at Gardens Interactive, where she is responsible for overseeing the studio’s growth. Jane has spoken at multiple conferences about her work. She also enjoys giving back to the game dev community as a mentor for diversity-focused programs.
I mars 2024 slapp Hyper Games spillet Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen til strålende anmeldelser. Are, Kristoffer og Marcus tar oss med gjennom prosessen med å gjenskape Mummidalen i spillformat.
Are Sundnes er daglig leder i og medgrunnlegger av Hyper Games. Kristoffer Jetmundsen leder spilldesign-teamet hos Hyper Games og jobbet som game director på Snusmumrikken. Marcus Kjeldsen leder art-teamet hos Hyper Games og var art director på Snusmumrikken.
Hyper Games ble startet i 2012. Selskapet er basert i Oslo og har 13 faste ansatte, og er mest kjent for spillene Eggggg, Mørkredd og Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen.
Andreas Bretteville, Senior Designer at Red Rover Interactive, talks about the dev. process and the impact of 1 week sprints.
Andreas Bretteville, Senior Designer at Red Rover Interactive
Andreas Bretteville is a seasoned game design professional with over a decade of experience in the gaming industry in studios such as PortalOne, The Future Group, and Funcom. Andreas has gained an extensive knowledge of production processes, both as a game designer and as a project manager.
His expertise spans technical game design for MMOs and mobile GaaS, evolving development demands from preproduction through to live product, and managing virtual production deliveries for events such as Eurovision, League of Legends, and the Superbowl.
Lær mer om hvordan teamene hos Dirtybit velger hva de skal jobbe med, og hvordan de jobber med alt fra nye titler til oppdateringer i en live-ops setting som når ut til millioner av spillere. For tiden beveger de seg bort fra de tradisjonelle vannfallsmetodene for prosjektledelse, ved å eksperimentere med autonomi og uforstyrret arbeid i to-måneders sprintsykluser med noen spennende nye vrier.
Fredrik er produktansvarlig for den siste tittelen i Fun Run-serien hos Dirtybit, basert i Bergen. Han har en bakgrunn innen spilldesign og ble med i Dirtybit i 2013. Siden den gang har selskapet vokst betydelig, og nådd over 150 millioner spillere med sine mobilspill.
Charlotte Molnar legger frem statistikk på hva som skjer med de nye etter studiet og hvordan de integreres i bransjen.
Hvordan er det å være student, intern og ferdig studert? Hva skjer med de 80% som ikke får jobb? Hvorfor får de ikke jobb og hva kan bransjen gjøre for å bedre kommunikasjonen?
Charlotte jobber som level designer hos Funcom og har en bachelor i spilldesign. Med et stort engasjement for bransjen er hun aktiv som mentor for nykommere og studenter, samt gjesteforeleser for universitet og høyskole innen sitt fagfelt. Hun var også med i årets spillpris-komité og har tidligere vært frivillig på konsoll. I tillegg sitter hun i programkomiteen for Spillkonventet.
A fireside chat with Fred Richardson (Red Rover) and Bendik Stang (Snowcastle games)
Fred Richardson, CEO at Red Rover Interactive
Fred spent his formative years as a graphics programmer at Ubisoft Reflections working on the Driver series at the exciting period around the tail end of the PS2 and Xbox era and the start of the Xbox 360 and PS3 generation.
Fred then joined Funcom in Norway where he shifted his focus to developing high-end graphics technology for PC MMOs and progressively took on more complex engineering roles within the company. After a brief stint at Capcom Vancouver he moved into a new role as Funcom’s CTO.
In that position, Fred, together with the executive team, orchestrated a pivotal transition for the company, as it moved away from MMOs and an entirely in-house technology stack to the creation of survival games using the Unreal engine. This strategic shift led to the development of Conan Exiles, a title that became a standout success in the multiplayer survival genre.
Fred then drove the growth of engineering teams at Funcom, and spearheaded technology development for the anticipated survival game «Dune Awakening.»
A firm believer in the power of multiplayer interactions, Fred saw an opportunity in the market for more innovative, engaging and social persistent online experiences. Leveraging his technical expertise and understanding of the market, he founded Red Rover Interactive deliver something new in the space.
Bendik er CEO i Snowcastle Games og grunnlegger av selskapet. Han er for tiden også stipendiat ved CEFIMA (Den norske filmskolen) hvor han forsker på ulike former for historiefortelling i spill.
Har du gjort feil andre kan lære av? Vær så god, scenen er din! Deltakere på konventet inviteres til å dele egne erfaringer for åpen scene. Få frem budskapet på 3-5 minutter i et spisset lyninnlegg.
Holder åpent fra 17-19 i møterom 1
Åse Kringstad (Leder Virke Produsentforeningen) og Elisabeth Sjaastad (Forbundsleder Filmforbundet) orienterer om sentrale politiske saker de samarbeider om.
Er du er nysgjerrig på om Innovasjon Norge kan hjelpe deg med rådgivning eller finansiering?
Margit Klingen Daams – Spesialrådgiver Kreativ næring
Margit ble ansatt i Innovasjon Norge i 2013, i forbindelse med lanseringen av regjeringens handlingsplan «Fra Gründer til kulturbedrift», og har jobbet med og bidratt til satsingen på kulturell og kreativ næring som ble iverksatt av regjeringen i 2017. Hun har lang erfaring med fagfeltet kreativ næring, og innovasjon og entreprenørskap, etter oppstart av to bedrifter og Norges første inkubator for bedrifter fra kreativ næring. Margit brenner for å bidra til at enda flere bedrifter skal kunne ta steget ut i verden og dermed bidra til økt verdiskaping og eksport for Norge.
Caylie Mørck – Seniorrådgiver Kreativ Næring
Caylie har nylig blitt ansatt i teamet som jobber med kreativ næring. Hun kommer fra privat sektor og har erfaring fra arbeid med oppstartsselskaper fra kreativ næring, samt kommunikasjons- og merkevarestrategi. Hennes fagkunnskap bidrar for øyeblikket inn mot utviklingsarbeidet med kreativ næring i Innovasjon Norge, spesifikt med eksportprogrammet og investorprogrammet for kreativ næring, et oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.
En rekke spill tar inspirasjon fra ekte systemer i verden og naturen rundt oss. Men hvordan lage gode og spennende spill basert på slike systemer?
I denne workshopen tar Lise Hagen Lie (Game Director, Life Below) og Simen Vegsund Dahl (Lead Designer, Life Below) deg gjennom en rekke praktiske eksempler på hvordan Megapop har løst slike utfordringer. Baåde i korallrev-spillet Life Below, men også med eksempler fra kundeprosjekter. Megapop går her gjennom sin metodikk og prosess for aå finne «fun» i noe som egentlig ikke er ment for spill. I den siste delen skal gruppen selv «sanntidsdesigne» løsningsforslag på «Life Systems» i spill. Om noen i gruppen har en idé eller prosjekt de gjerne vil ha en diskusjon rundt er det åpning for det.
Syv prosjekter presenteres: RINGO’S ROUNDUP (SURT), SNOWHERE (Studio Gauntlet), STARMASONS (Luda), CROP (Carbonara Games), KNUCKLE JET (Rain), NONOGRAM STICH (Hyper Games), LIFE BELOW (Megapop)
Det finnes flere måter å sikre offentlig tilskudd og investering til spillutvikling i Norge. Men å få gjennomslag for søknaden sin er krevende. Hva kjennetegner de ulike tilskuddgiverne/investorene, og hva ser de egentlig etter i en god spillsøknad?
Panelsamtalen med tilskuddsgiverne ledes av Runa Haukland, prosjektleder Hyper Games.
Deltakere: Janic Heen (Viken filmsenter), Maria Kluge (Østnorsk filmsenter), Fridrik Mar (Oslo Filmfond), Magnus Tellefsen (Norsk filminstitutt)
Brad Clark gives a short introduction to the topic. Sign up for the workshop if you want to know more!
Learn the top tips and understand how to get the most out of Blenders new core animation updates and rigging improvements in 4.1.
Everything from new motion capture clean up tools to understanding the NLA with Rigify and animation workflows to expand your creativity.
Brad Clark is a coffee seeking, digital mountain man. Brad is currently a Character Art and Technology Consultant actively working with several next generation rigging and animation software projects. He is training the next generation of character technical artists at Rigging Dojo. Brad is also a member of the Blender Animation Module working on NLA roadmap and the future of animation in Blender.
Jan Vait fra SURT AS gir oss "takeaways" fra prosjektet som høstet hele fire priser, inkludert beste nykommer, under Spillprisen 2023.
Hva fungerte bra og hva fungerte dårlig – og hvordan startet det hele egentlig? Takeaways fra prosjektet: om avtalen med den amerikanske publisheren, rettigheter, markedsføring, game design og responsen fra spillerne.
Live Demo of Dune: Awakening - while playing we will talk about the tension between development and production, how to know which babies to kill in order to hit your launch targets.
Joel, Chief Creative Officer, Dune: Awakening
Joel’s journey in Norway started humbly, washing cars at Bislet Bilutleie. Today, he’s the Chief Creative Officer at Norway’s largest game dev company, Funcom, where he’s shaping the studio’s most ambitious project yet – the Open World Survival MMO, Dune: Awakening. Over the past 17 years, Joel has worked on a variety of games from the ground up. His roles have ranged from Quest Designer for Age of Conan, Lead Designer for Rise of the Godslayer, Lead Content Designer for The Secret World, to Creative Director for The Park and Conan Exiles.
Ole Andreas, Lead Producer, Dune: Awakening
With over a decade in the industry, Ole Andreas has been a producer, designer, and manager. An awarded entrepreneur, he’s active in boardgame workshops and coding lessons for kids, and game jam mentoring. He co-founded Krillbite Studio and Hamar Game Collective, contributing to Among the Sleep and The Plan. Using his knowledge, he founded Capeesh for fun and easy language learning. He led the design for Dustborn at Red Thread Games and is now the Lead Producer on Funcom’s Open World Survival MMO, Dune: Awakening.
NFI og inFuture presenterer innsikt om barn i alderen 4 til 7 år og deres bruk av dataspill.
Analysen er basert på både kvalitative og kvantitative studier, og inkluderer innsikt fra barna selv og deres foreldre. Vi vil utforske hvilke spillmønstre og behov disse unge brukerne har, og hvordan foreldrenes innflytelse påvirker barnas valg av spill. Dette emnet er viktig fordi dataspill ikke bare er en populær aktivitet blant barn og unge, men også et viktig kulturuttrykk som former barnas vei inn i voksenlivet.
InFuture er et ledende rådgivningsmiljø innen fremtidsstudier, strategi, innovasjon og datadrevet analyse. Det Oslo-baserte selskapet ble i 2008 startet av tidligere toppledere i DNB med mål om å støtte tjenesteytende næringer i strategi- og innovasjonsarbeid ved å kombinere det beste av forsknings- og erfaringsbasert metodikk.
Oppdag hvordan Mathias Grønstad anvender ARDK for å skape et levende, lokasjonsbasert spillunivers i BitPet, og hvordan Gøran Myrland analyserer spillerdynamikk og nyskapning innen simulatorsjangeren med Ships At Sea.
Mathias gir en introduksjon til ARDK av Niantic (skaperne av Pokémon GO) og hvordan mobilspillet BitPet benytter dette i sitt spilldesign. Mathias er grunnleggeren av BitPet som er et lokasjonsbasert AR spill.
Gøran gir et innblikk i simulator sjangeren, hva kjennetegner de som spiller slike type spill? Samt flere detaljer rundt sitt nyeste spill Ships At Sea. Gøran jobber som daglig leder og game director i Misc Games i over 10 år. Misc Games har utviklet og gitt ut tre simulator spill rundt kommersiell fisking og shipping.
Marianne Lerdahl fra Snowcastle Games gir oss et innblikk i prosessen bak.
Marianne er Senior Producer i Snowcastle Games. Hun har en BA i spilldesign og er utdannet produsent fra Den norske filmskolen. I 2010 var hun medgründer av Sarepta studio, der hun arbeidet på spill som det BAFTA-vinnende My Child: Lebensborn. Marianne har vært i Snowcastle Games siden 2021 der hun arbeider på Ikonei Island: An Earthlock Adventure og Earthlock 2.
Det er et lite innblikk i det å jobbe destruktivt og eksperimentelt, det å bruke kort tid på noe, og kjapt gjøre noe annet.
Martin er lyddesigner og skal sitte litt med lyd sammen med de som vil, og titte på hvordan man kan gjøre leking med lyd til noe som er produktivt!
Learn the top tips and understand how to get the most out of Blenders new core animation updates and rigging improvements in 4.1.
Everything from new motion capture clean up tools to understanding the NLA with Rigify and animation workflows to expand your creativity.
(maks 15 deltakere)
Brad Clark is a coffee seeking, digital mountain man. Brad is currently a Character Art and Technology Consultant actively working with several next generation rigging and animation software projects. He is training the next generation of character technical artists at Rigging Dojo. Brad is also a member of the Blender Animation Module working on NLA roadmap and the future of animation in Blender.
Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no