Logo – Viken Filmsenter
Nyheter

Hvordan jobber The Guardian med dokumentar, hva ser de etter og hvordan kan du komme i kontakt med dem?

NB! Artikkelen er flere år gammel!

Nedenfor får du Lindsay Poultons tips, oppsummert fra Midtnorsk filmsenters webinar «Kortdokumentar på digitale plattformer».

 

Lindsay er «Head of Documentaries» i The Guardian og har selv bakgrunn som prisbelønnet dokumentarfilmskaper og journalist. Lindsay brenner for innovasjon innen digital historiefortelling og nye plattformer.

 

  1. Kjenn deres profil!
    The Guardian ønsker korte dokumentarer relevant for et globalt publikum. Filmen bør derfor ha en god grunn hvis den skal være lengre enn 20 minutter. Tema bør være samfunnsaktuelt, historien gjerne karakterdrevet og helst visuelt ambisiøs. Halvparten av konsumet foregår via mobil og det tar de på alvor når de programmerer. The Guardian ønsker å fortelle historier for europeiske borgere og er interessert i de store temaene som dette publikummet trenger å høre om nå! De er villige til å investere mellom 5 000 og 50 000 pund avhengig av filmens finansiering. De geo-blokker ikke og trenger derfor full global online-tilgang, helst eksklusivt i minst tre måneder, gjerne seks.

 

  1. Ta kontakt tidlig og gjør det enkelt for de å svare!
    The Guardian ønsker kontakt med filmskapere som har unik tilgang og de kan bidra både med nettverksbygging og delfinansiering i tidlig fase. Kontakt de gjerne via e-post, men ha en tydelig «logline» klar og putt den emnefeltet. Fyll på med et par korte avsnitt om prosjektet som forklarer intensjonen og hvilken tilgang du har til karakterene i filmen.

 

  1. Fortsett kommunikasjonen
    Når de har fattet interesse for et prosjekt vil de gjerne se et par klipp av karakterene som er med og danne seg et inntrykk av den filmatiske stilen. Legg ved «treatment» på maks 2 sider inkludert informasjon om tempo på produksjonen fremover og en oversikt over finansieringen. Hva er i orden og hvem er med hittil. Som regel investerer de ikke i et prosjekt før det er i produksjon, ettersom de ønsker å se hvordan prosjektet kommer til å bli.

 

  1. Mobil først!
    De første 60 sekundene er alfa omega når publikummet ser via mobil. Mange ser uten lyd i starten, så det visuelle må være sterkt. Bruk gjerne nærbilder og stor skrift, ikke kast bort tiden med logoer, titler og lignende. Lydbilde og omgivelsene må også settes i starten for å opprette kontrakten med seeren. Hva skal de være med på fremover?

 

Her er lenker til filmer fra The Guardian som Lindsay anbefaler:

 

OUR IRANIAN LOCKDOWN, Q&A med filmskaperne her

LOST RAMBOS, Q&A med filmskaperne her

BLACK SHEEP

THE FIGHT

THE TRAP

Lindsay Poulton er åpen for å bli kontaktet om prosjekter som kan passe for The Guardian – enten nå eller i fremtiden.

Lindsay Poulton
Head of Documentaries
Guardian News & Media
lindsay.poulton(a)theguardian.com

Linda Lothe

Ansvarlig kommunikasjon og bransjehevende tiltak
Telefon: +47 900 52 271
E-post: linda@vikenfilmsenter.no

Motta nyhetsbrev

Register deg, og hold deg oppdatert om siste nytt fra Viken filmsenter

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev, samtykker du til at vi lagrer dine persondata for dette formålet. Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev. Les vår personvernerklæring her.